Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Mikkelin historiallinen vanha vankila peruskorjataan nykyajan vaatimusten mukaiseksi

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 10.11.2014 klo 07:48
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt rakennuttaa  Mikkelin vanhan vankilan peruskorjauksen.  Rakennustyöt ovat edenneet harjannostajaisiin, joita vietetään työmaalla tänään maanantaina 10.11.2014.  Peruskorjauksessa Museoviraston suojelema vanha vankila saatetaan nykyajan vaatimusten tasolle.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita harjannostajaisiin, jotka alkavat klo 14.00 työmaan esittelykierroksella.  Varsinaista harjannostajaisjuhlaa vietetään klo 14.30 alkaen. Tilaisuudessa puhuvat mm. Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Esa Vesterbacka ja Senaatti-kiinteistöjen toimialajohtaja Jari Panhelainen.

Mikkelin vankilan uudistamistyöt jatkuvat.  Vuonna 2012 valmistui vankilan uudisrakennus, ja nyt on vuorossa vanhan vankilarakennuksen peruskorjaus.  Töiden myötä vankila uudistuu nykyajan vaatimusten mukaiselle tasolle ja rakennukseen saadaan tarvittavat lisätilat.

Sisätiloissa tehtävillä muutoksilla parannetaan muun muassa vankila paloturvallisuutta. Puuttuvat sellikohtaiset wc-tilat on ratkaistu rakentamalla kolmesta vierekkäisestä sellistä kaksi, joiden väliin saadaan wc-tilat molemmille selleille.

Julkisivussa näkyvin muutos on rakennuksen ulkopuolelle rakennettava hissitorni. Vesikatto uusitaan alkuperäiseen muotoonsa ja maisemallisesti tärkeät piiput säilyvät.  Myös ikkunakalterit säilyvät.  Vankilan muuri rakennetaan yhtenäiseksi pihan sulkevaksi rakenteeksi.

Vanha vankilarakennus valmistui vuonna 1843, ja sitä laajennettiin vuonna 1890. Tällöin se sai nykyisen ristinmuotoisen hahmonsa.  Vankila suunniteltiin C.L. Engelin johdolla, ja se on Museoviraston suojelema.  Peruskorjaus toteutetaan vanhan rakennuksen ominaispiirteitä kunnioittaen. Lähes alkuperäisessä asussaan säilyvät portaikot, välipohjien vinotuet ja holvaukset edesauttavat rakennuksen kulttuurihistoriallisen arvon säilymistä. Aulatiloissa käytetään valoa läpäiseviä rakenteita, jotka antavat tiloille avaruutta ja säilyttävät niiden visuaalisen ilmeen.

Rakennustyöt alkoivat lokakuussa 2013 ja valmistuvat huhtikuussa 2015. Peruskorjauksen kustannusarvio (sis. alv) on 13,3 M€ ja laajuus noin 4150 bruttoneliömetriä.

Lisätietoja antavat:

Mika Antikainen, Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalue p. 010 36 87000
Heikki Rautio, Senaatti-kiinteistöt p. 0400 137 524
Vesa Urpalainen, Ramboll CM Oy p. 050 431 2349

Hankkeen osapuolet

Käyttäjä: Rikosseuraamuslaitos, Itä- ja Pohjois-Suomen rikosseuraamusalue

Rakennuttaja: Senaatti-kiinteistöt

Peruskorjauksen suunnittelijat:

Hankkeen pääsuunnittelijana on toiminut Arkkitehtitoimisto Arcadia Oy,
Heikki Hoppania

Rakennesuunnittelijana Turun Juva Oy

LVIASPR-suunnittelijana Ins.tsto Granlund Oy

Sähkösuunnittelijana Sähköinsinööritoimisto Matti Leppä Oy

Tele- ja turvasuunnittelijana Yhtyneet Insinöörit Oy

Palokonsulttina Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy

Geosuunnittelijana Pöyry Finland Oy

Hanke toteutetaan projektinjohtopalvelumallilla.  Projektinjohtopalvelukonsultti ja kohteen päätoteuttaja on Ramboll CM Oy.

Työt on jaettu noin 30 itsenäiseen urakkasuoritukseen.

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tuomme tilalle ratkaisut.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki