Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan ensimmäiset toimitukset Parmalle

Parma Oy

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan ensimmäiset toimitukset Parmalle

Julkaistu: 21.09.2015 klo 12:00
Julkaisija: Parma Oy

Parma toimittaa Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehtaan kaustisointilaitoksen, meesauunin, haihduttamon ja kuorimon rakennusten betonielementit. Toimitukseen sisältyvät runko-, laatta- ja seinäelementit sekä elementtien asennus.

Biotuotetehtaan rakentaminen toteutetaan tilaajavetoisena osaurakointina. Näiden ensimmäisten rakennusten betonielementtien hankintapaketit vastaavat noin kolmannesta koko hankkeeseen tarvittavista betonielementeistä.

”Kilpailukykyisen hinnan lisäksi Parman aikaisempi kokemus vastaavista hankkeista ja toimituskyky olivat ratkaisevat tekijät elementtitoimittajan valinnassa. Annamme arvoa myös sille, että paikallisella Uuraisten tehtaalla on merkittävä rooli elementtien valmistuksessa”, sanoo projektijohtaja Timo Merikallio Metsä Fibreltä.

Elementtien toimitukset alkavat marraskuussa 2015 ja valmistuvat maaliskuussa 2016.

Metsäteollisuuden suurin investointi Suomessa

Äänekosken biotuotetehdas on lajissaan maailman ensimmäinen ja metsäteollisuuden suurin investointi Suomessa. Uuden tehtaan kokonaistilavuus on noin miljoona kuutiometriä, mikä vastaa kymmentä eduskuntataloa.

Runkotoimituksen massiivisuudesta kertovat suurimmat betonielementit, 75 tonnin painoiset pilarielementit ja 45 metriä pitkät jännebetonipalkit.

”Osaurakointi vaatii resursseja, mutta se on tällaisessa suurhankkeessa hyvä tapa pitää langat omissa käsissä. Runkoelementit ovat rakentamisen kannalta tärkeässä roolissa. Suunnittelu etenee vain muutaman viikon edellä toteutusta ja elementtitoimitusten onnistuminen suunnitellusti on yksi kriittisistä työvaiheista”, jatkaa Merikallio.

”Tilaus on meille merkittävä. Se takaa täystyöllisyyden toimittaville päätehtaille pitkälle alkutalveen, mikä muutoin on rakentamisessa perinteisesti hiljaisempaa aikaa. Pitkään vaimeana pysyneeseen suhdannetilanteeseen tällainen hanke on varsinainen piristysruiske koko rakennusalalle”, sanoo toimitusjohtaja Hannu Tuukkala Parmalta.

Havainnekuvan voi ladata täältä http://databank.metsagroup.com/?cart=5245-cckbjbgddb&l=FI

Timo Merikallio, projektijohtaja, Metsä Fibre Oy
timo.merikallio@metsagroup.com

Hannu Tuukkala, toimitusjohtaja, Parma Oy
hannu.tuukkala@parma.fi

Parma Oy on betonisen valmisosarakentamisen markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö toimii 11 paikkakunnalla, vuoden 2014 liikevaihto oli noin 138 miljoonaa euroa ja työllistämme noin 600 henkilöä.

Consolis-konserni on Euroopan suurin betonitekniikkaan perustuvien ratkaisujen tuottaja ja betonisten valmisosien valmistaja, joka toimii 30 maassa. Konsernin liikevaihto on noin 1,3 miljardia euroa ja henkilöstömäärä noin 10 000.

www.parma.fi

www.consolis.com