Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Maamittauslaitoksen toimitilat tulevaisuuden työympäristön suunnannäyttäjänä

Senaatti-kiinteistöt

Maamittauslaitoksen toimitilat tulevaisuuden työympäristön suunnannäyttäjänä

Julkaistu: 16.09.2014 klo 10:32
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt uudistaa parhaillaan  Maanmittauslaitoksen toimitiloja  Oulun keskustan kasarmialueella.  Työt ovat nyt edenneet harjannostajaisiin.  Valmistuessaan Maanmittauslaitoksen tilaratkaisut edustavat uudenlaista ratkaisua valtionhallinnossa Oulun alueella ja ovat erinomainen esimerkki valtion uuden toimitilastrategian mukaisesta työympäristöstä.  Tavoitteena on ollut organisaation toimintaa tukevat, tehokkaat ja joustavat tilaratkaisut nykypäivän ja tulevaisuuden tarpeisiin.

Uudenlainen työympäristöratkaisu on suunniteltu Maanmittauslaitoksen Oulun palvelupisteen tarpeiden ja vaatimusten mukaiseksi ja perustuu Maanmittauslaitokselle tehtyyn toimistotilojen konseptiin, jota tässä hankkeessa pilotoidaan ensimmäistä kertaa.  Tavoitteena on uudistaa tulevaisuudessa Maanmittauslaitoksen muutkin toimipisteet konseptin mukaisiksi.

Työympäristöratkaisuna on monitilatoimisto, jossa on erilaisia työtiloja eri työnteon tarpeisiin: on tiloja ryhmä- ja yksilötyöskentelyyn, neuvottelutiloja sekä hiljaisen työn huoneita.  Työskentelytilan voi valita kulloisenkin työtilanteen ja tarpeen mukaan. Ratkaisu pohjautuu Senaatti-kiinteistöjen kanssa yhteistyössä tehtyyn työympäristökehittämishankkeeseen, jossa Maanmittauslaitoksen tiloja ja toimintaa on suunniteltu yhdessä.  Kehittämistä jatketaan pilotista saatujen kokemusten perusteella.

Fiksut ratkaisut tuovat myös säästöjä

Tilatehokkuus paranee uudella ratkaisulla huomattavasti, ja se on vain 12 neliömetriä henkilöä kohden.  Tilantarve vähenee nykyisistä 4500 neliömetristä 1500 neliömetriin, mikä tuo mukanaan myös säästöt vuokrakustannuksissa.

Peruskorjauksen kohteena oleva rakennus on Oulun Intiön kasarmi-alueelle 1950-luvulla rakennettu Puolustusvoimien entinen miehistökasarmi. K7-rakennus on peruskorjattu vuonna 1999 ja pieniä tilamuutoksia on tehty myös vuonna 2000. Nyt tehtävä peruskorjaus ja uudelleen järjestely käsittää kaksi alinta kerrosta.

Rakennushankkeen toteutussuunnittelu aloitettiin noin vuosi sitten ja rakentamaan päästiin maaliskuun alussa 2014. Uudet tilat otetaan käyttöön tammikuussa 2015.

Senaatti-kiinteistöt, Marita Rovamo p. 0205 811 664

Maanmittauslaitos, Tarja Ek p. 050 365 9430

Hankkeen suunnittelijat ja toteuttajat:

Rakennuttaja-asiantuntijana toimii Projektipalvelu Prodeco Oy

Puhtauskonsulttina SL Nissilä

Pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto Jussi Tervaoja Oy, pääsuunnittelija on arkkitehti Ville Tervaoja

Rakennesuunnittelu Insinööritoimisto Putkonen Oy

LVIA-suunnittelu Arkins Suunnittelu Oy

Sähkösuunnittelu Sähköinsinööritoimisto Matti Leppä Oy

Rakennusurakoitsija Rakennus-Koskela Oy

Purku-urakoitsija: VRJ Rakennus Oy

LVI- urakoitsija  Pohjanmaan Talotekniikka Oy