Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » LVI-urakoitsijat rohkaisevat asiakkaita selvittämään tarjoajien taustat

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

LVI-urakoitsijat rohkaisevat asiakkaita selvittämään tarjoajien taustat

Julkaistu: 25.02.2014 klo 08:25
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Putki- ja muissa taloteknisissä korjauksissa tilaajat valitsevat usein halvimman tarjouksen viitsimättä selvittää yritysten referenssejä tai taloudellisia taustoja. Rakennusliikkeiden rahoitusongelmat ovat kasvaneet samaa tahtia ja samoista syistä kuin muidenkin yritysten. Tämän pitäisi herättää asiakkaat vaatimaan selvityksiä tarjoajien taloudellisesta asemasta ja reagoimaan niihin, LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n varapuheenjohtaja Ville Hälinen sanoo.

Hälinen kehottaa tarjous- ja urakkaneuvotteluvaiheessa käymään läpi kaikki avoimet asiat, vaikka ne olisivat epämiellyttäviäkin. Epäselviä kysymyksiä ei pidä jättää toteutusvaiheeseen.

Hälytyskellojen pitäisi soida, mikäli yritys tarjoaa kokoonsa nähden suurta urakkaa tai sillä ei ole kokemusta vastaavanlaisista projekteista. Myös muita reilusti halvempi hinta vaatii ehdottomasti perusteellisen selvityksen.

- Markkinassa on selviä hermostumisen merkkejä. Huonosti hoidetun kilpailutuksen jäljiltä on vaara, että houkuttelevan tarjouksen tehneen jäljiltä aikataulut venyvät, laatuasiat ovat retuperällä ja lakisääteiset velvoitteet hoitamatta. Pahimmassa tapauksessa urakoitsija tekee konkurssin, jolloin työt pysähtyvät ja kustannukset kasvavat roimasti, Hälinen varoittaa.

varapuheenjohtaja Ville Hälinen, p. 0500 680 382, ville.halinen(at)hanakat.fi
viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.