Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Lujabetonilta uutuustuote siltabetonointiin

Luja-yhtiöt

Lujabetonilta uutuustuote siltabetonointiin

Julkaistu: 10.02.2016 klo 09:00
Julkaisija: Luja-yhtiöt

Lujabetoni jatkaa vahvaa tuotekehitystyötään ja tuo markkinoille SuperSiltabetonin, joka on nopeasti kuivuva P-lukubetoni. Tuote on kehitetty etenkin sillan kannen korjauskohteisiin ja sen merkittävin hyöty saadaan rakentamisen kustannussäästöissä.

SuperSiltabetonia voidaan käyttää laaja-alaisesti siltojen kansien korjauskohteissa ja se soveltuu käytettäväksi myös uusissa siltakohteissa. SuperSiltabetoni täyttää lähes kaikkien olemassa olevien rasitusluokkien vaatimukset.

Lujabetonin laboratoriossa ja todellisissa työmaaoloissa kahden vuoden ajan testatun SuperSiltabetonin tärkein ominaisuus on tiukasti räätälöity valmistusresepti, jonka ansiosta aikaansaadaan nopea kuivuminen. - Kyseessä on erikoisbetoni, jonka käytöllä saavutetaan merkittäviä etuja urakoitsijalle ja kohteen rakennuttajalle, sanoo kehitysinsinööri Perttu Ruuska Lujabetonilta. Hallituissa työmaaolosuhteissa tuote saavuttaa tavoitepainoprosenttikosteuden jo seitsemän vuorokauden jälkihoidon aikana.

Lujabetonin Jyväskylän tehtaalta toimitetut n. 50 m3 SuperSiltabetonia käytettiin valtatiellä 9 kolmessa sillankannen korjauskohteessa Laukaan Metsolahden ja Kelkkamäen sekä Hankasalmen Väärälän silloissa loppukesällä 2015. Erittäin lyhyen betonin kuivumisajan ansiosta kohteen vedeneristys sekä asfaltointi saatiin tehtyä nopealla aikataululla, mikä ei olisi ollut mahdollista normaalilla valmisbetonilla.

- Huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella varmistetaan onnistunut ja haluttu lopputulos kustannustehokkaasti aikaa säästäen, Perttu Ruuska sanoo.

- Olemme tyytyväisiä Lujabetonin SuperSiltabetoniin, kertoo Destian työmaapäällikkö Jaakko Taipale. Betonimassan suhteen ei ollut ongelmia ja P-lukujen ja puristuslujuustulosten tavoitearvot täyttyivät, Taipale sanoo.

SuperSiltabetonin kysyntä on ollut runsasta ja sitä on tarjottu moneen tulevan kauden kohteeseen. Tuotetta on mahdollista valmistaa kaikilla Lujabetonin valmisbetonitehtailla.

Lujabetoni Oy, kehitysinsinööri Perttu Ruuska, p. 044-585 2205, perttu.ruuska@luja.fi
Lujabetoni Oy, kehityspäällikkö Tuomo Kovanen, p. 044-585 2206, tuomo.kovanen@luja.fi

Lujabetoni on Luja-yhtiöiden betoniosaaja ja Suomen toiseksi suurin elementtivalmistaja. Se tekee kaikkea betonista: kivitalopaketteja, elementtejä, ratapölkkyjä, teräsbetonipaaluja, pihakiviä, harkkoja sekä valmisbetonia. Tehtaita Lujabetonilla on kaikkiaan 28, joista kolme Ruotsissa ja kolme Venäjällä. Lujabetonin vahvuuksia ovat vahva oma tuotekehitys sekä yli 60 vuoden kokemus betonista. www.lujabetoni.fi, facebook.com/lujabetoni

Luja on kolmannen polven perheyritys ja yksi Suomen suurimmista rakennusalan konserneista. Yritys on toiminut alalla yli 60 vuotta. Luja-yhtiöihin kuuluvat Lujatalo Oy, Lujabetoni Oy ja Fescon Oy. Konsernin liikevaihto on yli 450 miljoonaa euroa ja se työllistää yli 1400 työntekijää 27 paikkakunnalla. Lujalla on Suomen lisäksi toimintaa myös Ruotsissa ja Venäjällä. www.luja.fi, facebook.com/luja-yhtiot