Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Lappeenrannassa toteutetusta rakennusalan kisällikoulutuksesta apua perustutkinnosta valmistuneiden työllistymiseen

Rakennusteollisuus RT

Julkaistu: 02.03.2012 klo 09:33
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

LEHDISTÖTIEDOTE Lappeenrannan kaupunki, Rakennusliitto, Talonrakennusteollisuus ry

Lappeenrannassa toteutetusta rakennusalan kisällikoulutuksesta on saatu hyviä kokemuksia nuorten ja esimerkiksi alanvaihtajien työllistymisessä. Kisällikoulutuksessa perustutkinnon suorittaneet saavat oman ammattialansa työkokemusta ja he voivat suorittaa rakennusalan ammattitutkinnon.

Koulutus käynnistettiin kaupungin urakkakohteissa ja on sen jälkeen otettu käyttöön muissakin työkohteissa. Tällä hetkellä eri urakoitsijoiden työmailla Lappeenrannassa työskentelee kymmenen kisälliä. Urakoitsijat pystyvät hankkeen ansiosta kouluttamaan alalle osaavaa työvoimaa ja siirtämään ammattimiestensä hiljaista tietoa nuoremmille.

Sekä Rakennusliitossa että Talonrakennusteollisuus ry:ssä katsotaan, että Lappeenrannan mallin hyviä käytäntöjä kannattaa soveltaa muuallakin Suomessa, koska vastavalmistuneiden nuorten on ilman työkokemusta vaikeaa saada koulutustaan vastaavaa työtä. Lisäksi nuoret kilpailevat työpaikoista ulkomaalaisten rakennusalan ammattilaisten kanssa.

Loppuvuodesta 2010 alkanut, vuoden mittainen ensimmäinen rakennusalan kisällikoulutus toteutettiin Lappeenrannan kaupungin kahdessa kohteessa: Lappeenrannan Asuntopalvelut Oy:n muutostyökohteessa Ratakadulla sekä Kesämäen päiväkodin uudisrakennustyömaalla, jossa pääurakoitsijana oli Lujatalo Oy. Koulutukseen osallistui 26 rakennusalan perustutkinnon suorittanutta. Heistä yhdeksän työllistyi rakennusalan töihin ja 12 suoritti rakennusalan ammattitutkinnon osatutkintoja, joita suoritettiin kaikkiaan 20. Ammattitutkinto koostuu neljästä erillisestä osatutkinnosta.

Lappeenrannan kisällikoulutus liittyi Talonrakennusteollisuuden Lahti-Kymen Piirin Kirake2-projektin toteuttamiseen, jonka Kaakkois-Suomen ELY-keskus rahoitti ESR-ohjelmasta.

Koulutuksen järjestämisestä vastaa Etelä-Karjalan aikuisopisto Aktiva. Lappeenrannan työ- ja elinkeinotoimisto suorittaa oppilasvalinnat. Periaatteena on, että oppilaitos vastaa koulutuksesta ja urakoitsijat siitä, että kisälleille on rakennuskohteissa tarjolla oman ammattialan töitä kokeneiden ammattimiesten ohjauksessa. Kisällit saavat koulutuksen aikana työttömyyskorvauksen lisäksi kulukorvausta yhdeksän euroa päivässä.

Lappeenrannan kaupungin hankkeista keväällä 2012 aloitettava Lauritsalan päiväkodin uudisrakennus toimii kisällikoulutuskohteena.

Lappeenrannan kaupungin tekninen johtaja Jussi Salo arvioi, että kaupungin toimiminen kisällikoulutuksen alkuunpanijana oli onnistunut ratkaisu.

- Nyt hyväksi havaittu malli on otettu Lappeenrannan muillakin työmailla käyttöön. On tärkeää, että kaikki yhteistyössä mukana olevat tahot sitoutuvat hankkeeseen alusta asti. Kaupunki sisällytti kisällikoulutuksen jo urakkatarjouspyyntöihinsä.

Lappeenrannassa toteutettiin kisällikoulutuksella jo vuosina 2003-2005 Lappeen vanhan pappilan sekä vuonna 2007 Tasihinin kauppiastalon kunnostukset. Näistä hankkeista saatuja kokemuksia käytettiin hyväksi kisälli-työssäoppimishankkeen suunnittelussa.

Alanvaihtaja Timo Pentti hioo ammattitaitoaan kisällikoulutuksessa

Alanvaihtaja, lappeenrantalainen Timo Pentti (41) valmistui rakennusalan perustutkinnosta viime vuoden huhtikuussa, mutta töitä ei lukuisista yrityksistä huolimatta löytynyt. Työvoimatoimistosta hän sai kuulla kisällikoulutuksesta.

- Minun oli etsittävä uusi ala ja ammatti, koska menetin aiemman kirjapainoalan työpaikkani työnantajayrityksen konkurssin takia. Rakennusala tuntui tutuimmalta remonttiharrastusteni ansiosta ja suoritin rakennusalan perustutkinnon aikuiskoulutuksena. Työllistyminen ei valmistumisen jälkeen kuitenkaan onnistunut, koska juuri tämän alan työkokemus puuttui, Timo Pentti kertoi.

Timo Pentti toivoo, että kisällikoulutus toisi mukanaan ammattitaitoa ja työpaikan.

- Ammattimiesten opastuksella opin työn joutuisuutta sekä rakennusalan tapoja ja käytäntöjä. Taustatukena on koulutuksen järjestäjän eli Etelä-Karjalan aikuisopisto Aktivan työnohjaaja.

Helmikuussa alkaneessa kisälliryhmässä on 10 rakennusalan perustutkinnon suorittanutta kisälliä. Ryhmää on mahdollista täydentää kahdella oppilaalla, jos kiinnostuneita löytyy.

Timo Pentin ensimmäinen työssäoppimispaikka on Lappeenrannan keskustassa Lemminkäinen Talo Oy:n Lappeenrannan Katariinan rakennustyömaalla.

LISÄTIETOJA:

Lappeenrannan kaupunki
Tekninen johtaja Jussi Salo
jussi.salo@lappeenranta.fi
Rakennuttajapäällikkö Erkki Suuronen
erkki.suuronen@lappeenranta.fi

Rakennusliitto
Puheenjohtaja Matti Harjuniemi
matti.harjuniemi@rakennusliitto.fi

Talonrakennusteollisuus ry
Toimitusjohtaja Kim Kaskiaro
kim.kaskiaro@rakennusteollisuus.fi