Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » LÄMMITYKSEN TULEVAISUUS ON MATALALÄMPÖJÄRJESTELMISSÄ

Itula Oy

LÄMMITYKSEN TULEVAISUUS ON MATALALÄMPÖJÄRJESTELMISSÄ

Julkaistu: 11.06.2010 klo 14:00
Julkaisija: Itula Oy

Rakennuksen lämmityksessä tai jäähdytyksessä suurin energiansäästömahdollisuus on siinä vaiheessa, kun lämmönjakojärjestelmää valitaan. Hyödyntämällä esimerkiksi maalämpöä tilojen viilentämisessä ja kaukolämpöä lämmittämisessä päästään vähintään 20 % energiansäästöihin.

TIEDOTE – julkaisuvapaa 11.06.2010 klo 14.00

LÄMMITYKSEN TULEVAISUUS ON MATALALÄMPÖJÄRJESTELMISSÄ

Vuoden 2012 alussa voimaan tulevat talotekniikan uudet energiamääräykset ja jatkuvasti tiukkenevat hiilidioksidin päästötavoitteet edellyttävät yhä energiaystävällisempiä teknologiaratkaisuja. Näihin vaatimuksiin yksi vastaus on matalalämpötilajärjestelmät, jotka kuluttavat vähemmän energiaa, ja käyttämänsä energian ne kuluttavat tehokkaasti.

Energiatehokkuutta oikealla lämmönjakojärjestelmällä
Lämmönjakojärjestelmä määrittää olennaisesti sen, kuinka mukavaksi rakennus koetaan, kuinka paljon energiaa säästyy ja millainen hyöty siitä saadaan. Oikeanlaisella lämmönjakojärjestelmällä voidaan saada huomattava energiansäästö (Opas energiansäästöön, Zehnder, Itula, 12–13).
Lämmönjakojärjestelmät, jotka toimivat säteilyn periaatteella ja joilla on alhainen lämmön varastointikyky, soveltuvat erinomaisesti matalille lämpötiloille. Zehnder kattosäteilylämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät ovat tästä erinomainen esimerkki.
Säteilyjäähdytyksessä voidaan jäähdytysteho mitoittaa noin 20 % pienemmäksi, mikä taas johtuu operatiivisesta lämpötilasta ja siitä, että katto toimii isolla teholla, vaikka tuloilma on kytketty pois.
– Itulan Vantaan toimitalon ja kolmen viereisen toimitalon lämmitys- ja jäähdytys on rakennettu matalalämpöjärjestelmällä, jossa on hyödynnetty maalämpöä jäähdytykseen ja kaukolämpöä lämmitykseen, Itulan toimitusjohtaja Jukka Itkonen toteaa.
Meiramitien neljän rakennuksen toimitilakokonaisuus on SRV Toimitilat Oy:lle ensimmäinen toimistokohde, jonne on asennettu Itulan matalalämpöteknologiaan perustuva järjestelmä.

Kattosäteilijät lämmittävät ja jäähdyttävät
Itulan toimittama kattosäteilylämmitys- ja jäähdytysjärjestelmä toimii säteilyn periaatteella, jolloin tilan pintalämpötilat ovat korkeammat ja sisäilman lämpötila voidaan pitää alhaisempana lämmityksessä ja korkeampana jäähdytyksessä.
Järjestelmä on erittäin energiatehokas, koska säteilevä lämpö lämmittää suoraan lattia- tai huonekalupintoja, ihmisihoa ja vaatteita. Tuloksena on miellyttävän tuntuinen, tasainen, vedoton ja pölytön lämpö, vaikka huoneilma voi olla noin kolme astetta tavanomaista alhaisempana lämmityksessä tai korkeampana jäähdytyksessä.
Kattosäteilyjärjestelmiä voidaan käyttää aina 70 metrin korkuisissa huoneissa tuotantohalleissa, varastoissa, kouluissa, toimistotiloissa, näyttelytiloissa, asuinkiinteistöissä ja -huoneistoissa. Jokaisen rakennuksen tarpeisiin suunnitellaan ja valmistetaan tapauskohtaisesti oikeanlainen järjestelmä.

Nopea reagointi lämpötilan muutoksiin
Sisälämpötilan vaihtelujen takia käyttäjät yleensä puuttuvat järjestelmään poistamalla ylimääräistä lämpöä esimerkiksi tuulettamalla. Tarvitaan siis sellaisia järjestelmiä, jotka reagoivat nopeasti lämpökuorman tai sisäilman lämpötilan muutoksiin – järjestelmiä, joilla on nopea reaktioaika ja hyvä säädettävyys.
Vertailtaessa kattosäteilypaneeleita, lattialämmitystä ja aktiivista kattorakennelämmitystä säteilypaneeli osoittautui kaikkein nopeimmaksi järjestelmäksi reagoimaan lämpötilanvaihteluun. Haluttu pintalämpötila saavutettiin säteilypaneeleilla vain yhdessä minuutissa. (Opas energiansäästöön, Zehnder, Itula, 8-9).

Kiinteistöremontin yhteydessä energia-asiat kuntoon
Projektipäällikkö Markku Rantama Suomen Kiinteistöliitosta arvioi, että energian suhteen tuhlailun aika on lopullisesti ohi. Jatkuviin energiansäästötoimenpiteisiin on kiinteistöissä varauduttava.
– Kun kiinteistöön on tulossa julkisivuremontti tai putkistosaneeraus, kannattaa aina ehdottomasti selvittää myös energia-asiat. Muiden remonttien yhteydessä energiaystävälliset ratkaisut toteutuvat suhteellisesti pienemmillä lisäkuluilla, ja asukkaille remontista aiheutuva riesa voidaan kärsiä kerralla, Rantama sanoo.
Kun isot pakolliset korjaukset ovat ajankohtaisia, olisi sopiva aika katsoa, mitä niihin olisi hyvä ja kannattavaa yhdistää ajatellen energian säästöä ja sisäilman parantamista.
Mitä remontointiin tulee, Suomen Kiinteistöliitto ei suosittele jäsenilleen yksittäisiä yrityksiä, vaan linjaa toimintaperiaatteita.
– Itulasta voin sanoa, että sillä on hyviä tuotteita kattolämmitys- sekä jäähdytysratkaisuissa ja yritys on kehitystyössä näkyvästi mukana.

Itula on tehnyt vesikiertoiset matalalämpöteknologiaan perustuvat kattosäteilylämmitys- ja jäähdytysjärjestelmät tunnetuiksi Suomessa. Itulan tavoitteena on entisestään panostaa tuotteiden- ja järjestelmien kehitykseen, lisätä rakennusten esteettisyyttä, toiminnallisuutta sekä kantaa oma osuus energian säästöissä.
Itulan sijoittumisesta kehitystyön eturiviin on esimerkkinä sen vuoden alussa yhteistyökumppaneineen järjestämä, toimialaa yhteen koonnut jäähdytysseminaari. Vastaavaa on luvassa jatkossakin.

Kuvia:

varatoimitusjohtaja Hannu Janhunen, puh. 0400 564 917, hannu.janhunen@itula.fi,
toimitusjohtaja Jukka Itkonen, puh. 0207 435 511, jukka.itkonen@itula.fi

Itula Oy on vuonna 1990 perustettu yritys, joka myy LVI-alan järjestelmiä. Yrityksen pääkonttori on Lappeenrannassa, keskusvarasto Vantaalla ja toimipiste Kuopiossa. Itulan toimialueet ja myyntiverkosto kattavat koko Suomen. Itulan tuotevalikoimaan kuuluvat Euroopan parhaat tuotemerkit, kuten saksalaiset Zehnder, Oventrop, Hans Weitzel ja espanjalainen Blansol.