Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Laatumittarit tulevat rakennustyömaille

Julkaistu: 25.01.2013 klo 09:00
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Laatupäivät Oulussa ma 28.1. klo 13–16

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen mukaan kuulemaan lisää rakentamisen laadusta. Päivän ohjelma www.rakennusteollisuus.fi/laatupaivat. Ilmoittautumiset ja lisätiedot Ensio Pynninen, ensio.pynninen@rakennusteollisuus.fi, 040 583 3812

Rakennusteollisuus RT:n Laatupolku –hankkeessa tuotetaan työkaluja rakentamisen laatuun liittyvien ongelmien poistamiseksi ja laadun parantamiseksi. Hankkeessa on esimerkiksi kehitetty työmaille laadunmittausmenetelmä, jonka avulla voidaan rakentamisvaiheessa kiinnittää entistä tehokkaammin huomiota mahdollisiin, syntymässä oleviin laatuvirheisiin. Ensimmäiset yritykset ovat jo ottaneet laatumittarin käyttöön.

Laatupolku-hankkeessa kehitettyjä työkaluja ja –tapoja sekä saatuja tutkimustuloksia esitellään Oulussa 28.1.2013 järjestettävässä Rakennusteollisuuden Laatupäivä-tilaisuudessa, jonka Rakennusteollisuus RT järjestää yhdessä Rakentamisen Laatu RALA ry:n kanssa. Tilaisuus on osa valtakunnallista kiertuetta, jonka tilaisuuksissa jaetaan ajankohtaista tietoa ja käytännön kokemuksia laadunhallinnan haasteista ja ratkaisuista. Samalla on tarkoitus virittää keskustelua alan eri toimijoiden keskenlaadun parantamisen keinosta ja mahdollisuuksista. Tilaisuudet on tarkoitettu kaikille rakennusalan ammattilaisille, jotka työskentelevät rakennusliikkeissä, suunnittelutoimistoissa, tilaajina tai viranomaisina sekä alan opiskelijoille.

- Rakennusteollisuuden laatupolku -hanketta käynnistettäessä todettiin, että tulosten saavuttami-nen edellyttää laatuasioiden nostamista kaikkien rakentamisen osapuolten ja tekijöiden huomion kohteeksi. Hanke muodostuu useista konkreettisista osahankkeista, jotta tulokset saadaan mahdollisimman nopeasti ja laajasti alalla käyttöön, toteaa rakentamisen kehittämisestä Rakennusteollisuus RT:ssä vastaava johtaja, tekniikan tohtori Jukka Pekkanen.

Laatupolku-hankkeen alkuvaiheessa toteutettiin verkkohaastattelu, johon osallistui lähes tuhat alan eri ammattilaista. Tulokset eivät sinänsä yllättäneet, sillä tyypillisiksi syiksi laatuongelmiin koettiin rakennushankkeiseen usein turhaankin leivottu kiire, vajavainen tuote- ja tuotannonsuunnittelu sekä heikko työmaan johtaminen.

Luotettavat laatutyömaat näyttävät esimerkkiä

Hyviä laatuun liittyviä konkreettisia työkaluja löytyy myös Rakentamisen Laatu RALA ry:stä, joka osallistuu aktiivisesti Laatupolku-hankkeeseen. Toiminnanjohtaja Tuula Råmanin mukaan rakennusalalla on monia vastuullisesti toimivia yrityksiä, joilla on tahtoa rakentaa laadukkaasti. Niissä projektit otetaan haltuun alusta alkaen ja hoidetaan jämäkästi loppuun asti.

- Laatu ymmärretään kokonaisvaltaisesti osana tuottavuutta ja turvallisuus osana laatua. Läpinäky-vyys ja avoimuus puolestaan lisäävät luotettavuutta, Råman toteaa.

Kokonaisvaltaista laadunhallintaa ja harmaan talouden tehokasta torjuntaa varten RALA ja RT ovat yhdessä Rakennusliiton, Asunto-, toimitila- ja rakennuttajaliiton RAKLI ry:n ja Suomen Tilaajavastuu Oy:n kanssa kehittäneet Luotettava laatutyömaa -konseptin.

Tuottavuutta ja laatua vahvasti yhdistävässä Laatupolun osahankkeessa on selvitetty elementtirun-korakentamisen laadun ja tuottavuuden kehittämismahdollisuudet. Niiden perusteella on koottu esimerkilliset toimintatavat, joiden testaaminen on käynnistymässä muutamassa rakennushankkeessa. Toimintatapojen ohjeistus levitetään koko alan hyödynnettäväksi kuluvan vuoden aikana.

Lisätietoja: johtaja Jukka Pekkanen, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 050 527 6966 toiminnanjohtaja Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, puh. 0400 607429

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja.
RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.