Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Kuhmossa ollaan puurakentamisen edelläkävijöitä

Kuhmossa ollaan puurakentamisen edelläkävijöitä

Julkaistu: 28.11.2014 klo 10:38
Julkaisija: Oy CrossLam Kuhmo Ltd.

Oy CrossLam Kuhmo Ltd:n tehtaan tuotanto vauhtiin

Puurakentamisen ydin tavalliselle ihmiselle on kodikkuudessa, lämmössä ja koetussa terveellisyydessä. Tähän saakka suurin osa kuluttajista on kuitenkin joutunut tyytymään betonielementeistä rakennettuihin asuntoihin. Oy CrossLam Kuhmo Ltd:n markkinoille tuomat puiset rakennuskomponentit antavat avaimet myös laajempaan puukerrostalorakentamiseen maassamme.

CrossLamin tehtaan virallisia avajaisia juhlitaan 1.12.2014. CLT-tekniikka yhdistettynä suomalaiseen lujasyiseen puuhun tuottaa laadukasta jälkeä.

- Kotimaisesta massiivipuusta ristiinlaminoitu levy on visuaaliselta laadultaan ylivoimainen verrattuna ulkomailta tuotuun, kertoo tehtaan operatiivinen johtaja Jyrki Moilanen.

- Tärkeä tekijä kustannustehokkaassa rakentamisessa on myös materiaalien läheisyys. Sijaintimme Kuhmossa mahdollistaa lyhyet tilausajat ja erittäin joustavan tuotannon, oli sitten kyse aikataulujen tai suunnitelmien muutoksista.

CrossLamille itselleen Kuhmo on optimaalinen kotipaikka: raaka-ainetta kasvaa ympärillä, alueella on suuria asiansa osaavia sahalaitoksia sekä ammattitaitoista henkilökuntaa. Tehtaan perustamista helpotti puurakentamista kehittävän Woodpoliksen tarjoama valmis toimintaympäristö, jota täydennettiin omilla 3 miljoonan euron investoinneilla.

- Erityisesti kerrostalo- ja julkinen rakentaminen on kiinnostunut CLT-komponenteista, jotka puun hyvien ominaisuuksien lisäksi tuovat joustavuutta ja tarkkuutta elementtirakentamiseen.

Tavoitteena on, että Oy CrossLam Kuhmo Ltd:n 12 hengen työntekijämäärä kaksinkertaistuu vuoden 2015 loppuun mennessä. Silloin Kuhmon tehtaan CLT-levyjen tuotantokapasiteetti on 20 000 m3 vuodessa.

Oy CrossLam Kuhmo Ltd. valmistaa kotimaisesta massiivipuusta ristiinlaminoituja CLT-levyjä, jotka yhdistävät helppouden, ekologisuuden ja kauneuden elementtirakentamisessa. Kuhmon tehtaan avajaisia vietetään 1.12.2014.

Jyrki Moilanen, operatiivinen johtaja, p. 044 775 9603, jyrki.moilanen@crosslam.fi

Juha Virta, toimitusjohtaja, p. 040 148 6550, juha.virta@crosslam.fi

www.crosslam.fi