Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Keilaranta Towerista Suomen korkein toimistorakennus

Keilaranta Towerista Suomen korkein toimistorakennus

Julkaistu: 18.05.2010 klo 10:00
Julkaisija: Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen

Espoon Keilaniemessä on alkamassa 26-kerroksisen Keilaranta Tower -toimistotalon rakentaminen. Sen korkeus tulee olemaan 111 metriä eli valmistuessaan se on maamme korkein toimistorakennus. Keilaranta Towerista tulee ainutlaatuinen rakennus myös arkkitehtuuriltaan, toiminnoiltaan ja sijainniltaan.

Keilaranta Towerin rakennuttaja ja sijoittaja on Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Toteuttajana on Rakennusosakeyhtiö Hartela, joka koordinoi myös tilojen vuokrausta.

– Keilaniemi on sijainniltaan Espoon toimitilojen eliittiseutua, josta metron myötä tulee entistäkin houkuttelevampi alue. Tower tuo merkittävän täydennyksen toimitilojen tarjontaamme, Ilmarisen kiinteistöjohtaja Tomi Aimonen toteaa.

Keilaranta Tower on veistoksellinen, kolmesta toimistosiivestä muodostuva torni.

– Rakennus edustaa 2010-luvun uutta arkkitehtuuria, jossa on otettu huomioon rakennuksen luonne maamerkkinä ja sen soveltuvuus Keilaniemen-Otaniemen kaupunkikuvaan.  Pieni tontti meren rannalla on järkevää hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti. Keilaniemi Tower on huipputoiminnallinen ja se muuntautuu vaihtuviin tilantarpeisiin. Tämä kaikki on käännetty rakennuksessa myös estetiikaksi, arkkitehti Pekka Helin toteaa.

Korkeus ja meri lisäävät haastetta

– Keilaniemi Tower tulee olemaan rakentajalle haastava kohde suuren kokonsa ja sijaintinsa vuoksi. Esimerkiksi julkisivujen teknisiin ratkaisuihin pitää paneutua erityisesti, koska rakennus on korkea ja meren rannalla. Tuulikuormien vaikutuksia onkin tutkittu projektin alkuvaiheessa muun muassa tuulitunnelikokeilla. Meren läheisyys lisää myös pohjarakentamisen vaikeusastetta, varatoimitusjohtaja Kimmo Aspholm Hartelasta kertoo.

Rakennuksen koko, sijainti ja ahdas tontti edellyttävät myös rakennustyömaan logistiikan huolellista suunnittelua ja aikataulutusta.

Työpaikka ja palvelut noin 3 000 työntekijälle

Keilaranta Towerin toimitilat ovat muunneltavissa tulevien käyttäjien tarpeisiin.

Ilmarisen laaja kokemus vuokranantajana vahvistaa suunnittelunohjausta.

– Luomme aidosti muunneltavan ja joustavan kokonaisuuden. Suuret, yhtenäiset tilat samassa tasossa ovat käyttäjien hyödynnettävissä, mutta myös jaettavissa selkeästi pienempiin osiin, Tomi Aimonen toteaa.

Keilaranta Tower tarjoaa käyttäjilleen kansainvälisen tason toimistotalon palvelut, joita täydentää lähialueen muu monipuolinen tarjonta.

Ympäristöystävällisiä ratkaisuja korostetaan sekä rakennuksen suunnittelussa, toteutuksessa että tulevassa käytössä. Tavoitteena on täyttää LEED-sertifioinnin vaatimukset.

Keilaranta Towerin tilojen markkinointi on aloitettu. Rakentaminen voidaan aloittaa hyvinkin nopeasti.

– Koko projektin aikataulutus riippuu siitä, rakennetaanko kohde vaiheittain vai kerralla. Lyhimmillään koko Keilaranta Towerin rakentaminen kestänee kolmisen vuotta, Kimmo Aspholm toteaa.

Kuvateksti:

Espooseen rakennettava Keilaranta Tower on  valmistuessaan maamme korkein toimistorakennus. Se edustaa toiminnoiltaan ja tilojensa joustavuudelta toimitilojen huippuluokkaa. Rakennukseen tulee työpiste noin 3 000 työntekijälle.

www.keilarantatower.fi

Kiinteistöjohtaja Tomi Aimonen

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen

puh 010 284 3835, tomi.aimonen@ilmarinen.fi