Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Kaikki lämpöpumpputyypit elinkaaritarkastelussa edullisempia kuin kaukolämpö VTTn ja Aallon tutkimuksessa

Scanoffice Oy

Julkaistu: 25.06.2015 klo 08:47
Julkaisija: Scanoffice Oy

KESÄKUU

Rakennusten lähes nollaenergiataso on saavutettavissa kustannustehokkaammin lämpöpumppuihin perustuvilla ratkaisuilla kuin kaukolämmöllä. Verrattaessa energiatehokkaiden lämpöpumppukonseptien E-lukua ja elinkaarikustannuksia kaukolämpöön, ovat lämpöpumppuja hyödyntävät ratkaisut kustannustehokkaampia niin suurissa kuin pienissäkin asuinrakennuksissa.

"HP4NZEB – Lämpöpumppuratkaisut lähes nollaenergiarakentamisessa” -tutkimushanke toteutettiin vuosina 2013–2015 Green Net Finlandin, Aalto-yliopiston, VTT:n ja Suomen lämpöpumppuyhdistyksen, Sulpun, yhteistyönä. Hankkeessa tutkittiin lämpöpumppujen energia- ja kustannustehokkuutta niin pientaloissa kuin kerrostaloissakin. Useita alan yrityksiä oli myös tiiviisti mukana hankkeessa, mm. Scanoffice Oy. Scanofficen maahantuoma Mitsubishi Electric CAHV 63 kW kiinteistökäyttöön tarkoitettu ilma-vesilämpöpumppu oli mukana tutkimuksessa. Yritys antoi hankkeen käyttöön  myös laskentatyöhön tarpeellista tietoa.

lma-vesilämpöpumpun kannattavuus yllätti

Vaikka maalämpöpumppu osoittautuikin kaikissa tarkastelukohteissa kaikista lämpöpumpputyypeistä kustannustehokkaimmaksi ratkaisuksi, niin ilma-vesilämpöpumpun kannattavuus uudiskerrostalossa yllätti tutkimusryhmän. Tähän asti on uskottu, että ulkoilma on liian kylmää, jotta voidaan päästää hyvään lämpöpumpun hyötysuhteeseen. Pitkäjänteinen teknis-taloudellinen kehitystyö on tuottanut tulosta ja ilma-vesilämpöpumpulla saavutettu E-luku asettui kustannustehokkuudeltaan maalämpöpumpun rinnalle kärkikahinoihin.

Uudiskerrostaloa tarkasteltaessa sekä maalämpöpumppu että ilma-vesilämpöpumppu saavuttivat alle sadan E-luvun ilman lisättyä aurinkoenergiaa - maalämpöpumpun E=95,7 kWh/m²/a ja ilma-vesilämpöpumpun E=98,4 kWh/m²/a.  Vastaava E-lukutaso verrokkina käytetylle kaukolämmölle oli E=107,6 kWh/m²/a. Elinkaarikustannustarkastelussa 25 vuoden tarkastelujaksolla maalämpöpumpun kustannukset asettuivat 173 €/ m² ja ilma-vesilämpöpumpulla 183 €/ m² tasolle. Kaukolämmölle tällä tarkastelulla tuli 25 vuoden ajalta kustannuksia 225 €/ m².

Kustannustehokkuuden lisäksi lämpöpumpputeknologian hyödyntäminen mahdollistaa esimerkiksi suhteellisen isot ikkuna-alat ja vapaavalintaiset julkisivuratkaisut kustannustehokkaan, lähes nollaenergiavaatimuksen puitteissa. Lämpöpumppujen etuihin voidaan laskea myös se, että lähes nollaenergiarakennuksen yhä lisääntyvä viilennystarve hoituu lämpöpumpuilla, eikä erillistä investointia asunnon viilentämiseen tarvitse tehdä.

Myynti- ja markkinointijohtaja Pasi Hirvijärvi, p. 040-5353415, pasi.hirvijarvi@scanoffice.fi

Kattava tiedote hankkeesta osoitteessa: http://www.greennetfinland.fi/fi/index.php?title=HP4NZEB

-----------------------------------------------------------------------------------

on Pohjoismaiden suurin lämpöpumppujen- ja ilmakäsittelylaitteiden maahantuonti- ja tukkuliike. Scanoffice Groupille on alan paras asiantuntemus sekä laajin lämpöpumppuvalikoima;  ilmalämpöpumput, ilma-vesilämpöpumput, poistoilmalämpöpumput, maalämpöpumput sekä kiinteistölämpöpumput.  Asiakaskuntamme koostuu pääasiassa kylmä- ja LVI-alan urakoitsijoista ja toimimme koko Skandinavian alueella. Valitsemme tuotevalikoimaamme ainoastaan alan parhaat ja luotettavimmat merkkituotteet. Laadun ja tehokkuuden varmistamiseksi testaamme tuotteet aina Scanoffice Groupin omassa testilaboratoriossa sekä osan yhteistyössä VTT:n kanssa. Vantaalla sijaitseva suomalainen yhtiö on perustettu vuonna 1984. Liikevaihto vuonna 2014 oli yli 34,5 miljoonaa euroa.