Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Jouko Skinnarin puhe Betoniteollisuuden kesäkokouksessa Lahdessa tänään

Jouko Skinnarin puhe Betoniteollisuuden kesäkokouksessa Lahdessa tänään

Julkaistu: 09.08.2013 klo 13:18
Julkaisija: Toimialatiedote

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan työ-ja elinkeinojaoston puheenjohtaja Jouko Skinnari Betoniteollisuuden  kesäkokouksessa Lahdessa tänään pe 9.8. klo 14

Euroopan investointipankki  rahoittamaan pohjoisen tarpeita. Venäjä-rakennushankkeista Suomelle aitoa elvytystä.

Hallituksen on nyt panostettava suomalaisen osaamisen vientiin. Suomen on osattava hyödyntää Venäjän läheisyys talouden elvytyksessä suurten mutta myös  pienten yritysten osalta.  Suomen liikenteellisen kilpailukyvyn kannalta suuria hankkeita on esimerkiksi Suomen rajalta Pietariin rakennettava Skandinavia-tie. Se on vuosia toteutusta odottanut oikoradan tapainen  miljardihanke, jonka toteuttamista tarvitaan mm. jalkapallon MM-kisoihin 2018 Venäjällä.

Euroopan Unioni on viimeiset vuodet panostanut Etelä-Euroopan pankkikriisin ratkaisuun. Nyt on myös pohjoisen vuoro. Suomen on huolehdittava siitä, että Euroopan investointipankki rahoittaa myös meille tärkeitä Venäjä-hankkeita. EIP:n ohella Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankki, Pohjoismaiden investointipankki sekä Finnvera tulee saada rahoittajiksi, mikä tuo läpinäkyvyyttä hankkeisiin ja parantaa suomalaisten yritysten mahdollisuuksia päästä mukaan.

Venäjän investoinnit Suomeen ovat vain yksi kymmenesosa Suomen investoinneista Venäjälle. Rosatomin mukaantulo Fennovoiman ydinvoimahankkeeseen voisi olla samalla lähtölaukaus laajemmalle Venäjän valtion investointiohjelmalle Suomessa. Hallituksen on osaltaan kiirehdittävä Fennovoiman ydinvoimalahankkeen etenemistä.

Suuret Venäjä-investointihankkeet tulee olla esillä päämiestasolla.  Venäjää ja Suomea koskevien isojen rakentamishankkeiden vauhdittajina tulee yhteistyössä yritysten kanssa olla ulkomaankauppaministerin ohella pääministeri ja valtiovarainministeri mutta myös tasavallan presidentti, jotta Venäjän valtio saadaan alusta alkaen mukaan.