Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Hienostuneet kodinhallintajärjestelmät

Hienostuneet kodinhallintajärjestelmät

Julkaistu: 18.06.2013 klo 14:15
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Käsin säädeltävät on-off laitteet ovat vaihtuneet portaattomiksi aikoja sitten, mutta uudet talot varustetaan älykkäillä kodinhallintajärjestelmällä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi automaattisia toimintoja ja säätöjä sekä netin tai mobiililaitteen kautta saadaan talon tapahtumat hetkessä.

Tulevaisuudessa järjestelmien merkitys korostuu, kun energiaa tuotetaan monimuotoisesti vaihtoehtoisilla energialähteillä. Esimerkiksi aurinkokeräimet tai takkakierukka yhdistetään päälämpöjärjestelmään. Automatiikka hoitaa edullisemman energianlähteen vaihdon tai yhdistämisen, ja antaa reaaliaikaiset mittaustulokset.

Nurmijärveläinen Sähkö-Service THL Oy on erikoistunut hallintajärjestelmien ja älytalojen sähkösuunnitteluun ja toteutukseen. Toteutuneita kohteita on useita muun muassa Lammi-kivitaloissa. Hyvinkään asuntomessuille yritys on suunnitellut ja toteuttanut KNX-järjestelmän Honkarakenteen eristerapattuun kaksikerroksiseen hirsitaloon.

Talon tapahtumat tunnistetaan liiketunnistimien, kameroiden ja anturien avulla. Esimerkiksi ilmanlaatua mitattaessa voidaan ilmastointia lisätä huonekohtaisesti tai läsnäolotunnistimen/valoisuusanturin avulla valaistus saadaan automaattiseksi.

– Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Honkarakenteen kohteessa on otettu kokonaisvaltaisesti huomioon lämmitys, ilmastointi ja valaistus. Murtohälytin voidaan asentaa napin painalluksella kuorisuojaukseksi, jolloin sisätiloissa voidaan toimia normaalisti, kertoo suunnittelija Tommi Häkkinen.

Alalla ei ole matalasuhdanne näkynyt ja yritys haluaa vastata tekniikan kehittymiseen. – Pyrimme erikoistumaan vaativampiin kohteisiin ja siksi koulutus on tärkeä osa yrityksen toimintaa, sanoo Häkkinen.

Teksti: Tero Elsilä

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi