Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Härmälänrannan rakentaminen jatkuu, toisen vaiheen peruskivi muurattiin 24.11.2015

Skanska Oy

Julkaistu: 24.11.2015 klo 13:30
Julkaisija: Skanska Oy

Tampereen Härmälänrannan toisen vaiheen asemakaava vahvistui keväällä 2015. Tiistaina 24.11.2015 muurattiin peruskivi aluerakentamisen vaiheelle, jonka toteutus ajoittuu vuosille 2015–2026.

Alueen kehittäminen laadukkaaksi asuinympäristöksi on käynnissä, ja Härmälänrannassa tapahtuu tulevina vuosina paljon. Parhaillaan työn alla ovat yhteensä 370 asunnon rakennustyöt. Tuorein hanke on As. Oy Härmälänrannan Lentäjä, jonka ennakkomarkkinointi on käynnissä.

”1930-luvulla valmistuneet rakennukset Pääkonttori ja Lentokonetehdas muutetaan tulevaisuuden työpaikka- ja palvelukäyttöön. Vanhan lentokonetehtaan hyödyntämistä on ideoitu moneen käyttöön kuten uima- ja liikuntahalliksi ja tapahtuma-areenaksi, ja näitä suunnitelmia viedään eteenpäin”, kertoo yksikönjohtaja Toni Tuomola Skanskasta.

"Tampereen kaupungin ja kaupunkilaisten näkökulmasta Härmälänrannan uusi alue on tärkeä, koska se lisää asumisen vaihtoehtoja lähellä keskustaa ja olemassa olevia palveluja.  Myös vanhan lentokonetehtaan kulttuuriarvot on otettu huomioon kiitettävästi, ja tehdasrakennuksiin syntyy asukkaita palvelevaa liiketoimintaa”, sanoo Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen.

”Yhteistyö kaupungin ja Skanskan kanssa on ollut hedelmällistä niin kaavoituksessa kuin nyt toteutusvaiheessa. Parhaillaan selvitetään muun muassa, voidaanko alueen energiaratkaisuissa hyödyntää lentokonetehtaan vanhaan luolaan tehtävän datakeskuksen hukkalämpöä. Härmälänrannasta onkin mahdollista tehdä älykkään ja ekotehokkaan kaupunkirakentamisen mallialue", kertoo Ikonen.

”Härmälänranta on suurin yksittäinen rakentamisvaiheessa oleva Skanskan aluehanke Suomessa ja merkittävä osa vastuullista kaupunkikehitys- liiketoimintaamme. Olemme pitkäjänteisesti rakentamassa Tampereelle uutta viihtyisää kaupunginosaa. Työn perusta on tiiviissä ja vuorovaikutteisessa yhteistyössä, jota on tehty Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan kanssa vuodesta 2011 lähtien. Lopputulos on Suomen ensimmäinen periaatekaava”, kertoo Tuomola.

Tärkeä osa Härmälänrannan viihtyisyyttä ovat luontoyhteys, virkistysreitit ja puistot kuten kunnostettava vanha englantilaistyyppinen puutarha sekä aloituskorttelin läheisyydessä Härmälänojanpuisto kunnostettavine kivisiltoineen. Pyhäjärven rantareitti tullaan myös avaamaan Härmälänrannan kohdalla.

Härmälänranta sijaitsee Pyhäjärven etelärannalla noin viiden kilometrin päässä Tampereen keskustasta. Alueen suunnittelu alkoi vuonna 2006, ja vuoden 2015 loppuun mennessä sinne on valmistunut jo noin 640 uutta kotia. Härmälänranta kehittyy vähitellen kaupunginosaksi, jossa on useita lähipalveluita sekä tamperelaisille että pirkkalalaisille.

Kun Härmälänranta kokonaisuudessaan valmistuu, siellä on arviolta noin 4 500 asukasta. Härmälänrannan alue on kooltaan 21 hehtaaria, ja sinne tulee asuntorakentamista kaikkiaan 200 000 kerrosneliömetriä ja toimitiloja 18 000 kerrosneliömetriä.

Skanska Talonrakennus Oy, yksikönjohtajaToni Tuomola, puh. 040 754 3045, toni.tuomola[at]skanska.fi

Skanska Oy, viestintäpäällikkö Liisa Salmela, puh. 050 374 3070, liisa.salmela[at]skanska.fi

Lisätietoja Härmälänrannasta:http://www.harmalanranta.fi

Skanskan toiminta Suomessa kattaa rakentamispalvelut, asuntojen ja toimitilojen projektikehityksen sekä julkisen sektorin elinkaarihankkeet. Rakentamispalveluihin kuuluvat talonrakentaminen, talotekniikkapalvelut sekä maa- ja ympäristörakentaminen. Skanska Oy:n liiketoimintojen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2014 oli noin 835 miljoonaa euroa ja henkilöstöä oli vuoden lopussa 2 179.