Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Hackathonissa etsitään digikeinoja rakentamisen laadun ja asiakaskokemuksen parantamiseen 7.4. ja 14.-15.4.

Rakentamisen Laatu RALA ry

Kutsu.
Julkaistu: 04.04.2016 klo 13:30
Julkaisija: Rakentamisen Laatu RALA ry

Hyvä median edustaja

Kutsumme Sinut seuraamaan hackathonia, jossa etsitään digitaalisia keinoja rakentamisen laadun ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Rakentamisen Laatu RALA ry isännöi tapahtumaa Tampereen teknillisen yliopiston ja Futuricen kanssa.

Aika: 7.4. klo 17 sekä 14.4.–15.4.
Paikka: Tampereen teknillisen yliopiston Kampusareenan Kampusklubi

Hackathoniin on kutsuttu eri alojen opiskelijoita, jotka jaetaan joukkueiksi kick-off -tilaisuudessa 7.4.

Hackathon perustuu Futuricen kehittämään poikkitieteelliseen Lean Service Creation -menetelmään. Menetelmä yhdistää teknologian, bisneksen ja käyttäjän näkökulman palveluvision rakentamisessa. Hackathonin tavoitteena on luoda konsepteja, joita RALA voi työstää eteenpäin.

“Odotamme tältä hackathonilta näkemyksiä ja ideoita, joita diginaativisukupolvi pystyy tuottamaan. Kaipaamme uudenlasia ideoita rakennusalan palvelukokemuksen ja laadun parantamiseen digialisaation keinoin.”  RALA:n toiminnanjohtaja Tuula Råman kuvaa RALA:n odotuksia hackathonin tuloksista.

Futuricen palvelumuotoilija Salla Heinäsen mukaan on hienoa päästä ohjaamaan ja oivalluttamaan opiskelijoita kohti uusia ratkaisuja. “Ensimmäiseksi selvitämme osallistujien kanssa, mikä oikeasti on ratkaistava ongelma, jonka sitten ratkaisemme palvelumuotoilun avulla”, Heinänen kertoo.

Hackathonit ovat usein hyvin teknologiapainotteisia, mutta tällä kertaa tapahtumassa ei koodata. ”Nyt keskitytään konseptien luomiseen, ei koodaamiseen”, TTY:n tietojohtamisen yliopisto-opettaja Maiju Vuolle kertoo.

Hackathon yhdistää opiskelijat ja työelämän. Opiskelijat tutustuvat paitsi palvelumuotoiluun, myös mukana olevien yritysten toimintatapoihin. Tapahtuman yhteistyökumppanit pääsevät arvioimaan opiskelijoiden saamia ideoita.

Hackathon huipentuu tapahtumaan, jossa joukkueet esittelevät konseptinsa RALAlle sekä paikalle kutsutuille rakennusteollisuuden edustajille 15.4. Voittajajoukkue palkitaan, ja lisäksi konsepteja on mahdollista viedä eteenpäin esimerkiksi opinnäytetöinä.

toiminnanjohtaja Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, p. 0400 607 429, tuula.raman@rala.fi

senior service designer Salla Heinänen, Futurice Oy, p. 040 5918776, salla.heinanen@futurice.com

Rakentamisen Laatu RALA ry on kiinteistö- ja rakennusalan järjestöjen perustama toimija, joka parantaa rakentamisen laadun ja terveen kilpailun edellytyksiä. RALA kerää ja ylläpitää tietoa alan yrityksistä, arvioi niitä ja antaa niille pätevyyksiä ja luokituksia. RALAn palveluita ovat RALA-pätevyys, RALA-sertifiointi ja RALA-palaute. Lisätietoja www.rala.fi.