Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Firan kehittäjäryhmässä pääsee osallistumaan kaavoitukseen ja asuinalueen kehittämiseen

Fira

Julkaistu: 28.04.2016 klo 13:00
Julkaisija: Fira

Ensimmäisen kehittäjäryhmä voisi suunnitella Pasilan Postipuiston aluetta

Fira Oy on lanseerannut kehittäjäryhmän, jonka jäsenet pääsevät osallistumaan kaupunkisuunnitteluun ja asuinalueen kaavoitukseen. Kehittäjäryhmä on uusi osallistava tapa kehittää asumista, kaavoitusta ja rakennushankkeita, kuten ryhmärakennuskohteita.

Firan kehittäjäryhmään voi liittyä kuka tahansa kaupunkisuunnittelusta tai ryhmärakentamisesta kiinnostunut. Jäsenten on mahdollista päästä suunnittelemaan Pasilan Postipuiston aluetta ja kerrostalokotia, joka rakennetaan ryhmärakentamalla. Ryhmärakentaminen on uudisrakentamisen muoto, jossa asunnonhankkijat toimivat rakennuttajina.

– Yhdessä tekeminen on paras tapa rakentaa fiksumpaa yhteiskuntaa. Kehittäjäryhmän avulla asukas pääsee mukaan suunnitteluun jo kaavoitusvaiheessa. Näin myös asuinalueita kehitetään asukkaidensa näköisiksi: tulevat asukkaat otetaan mukaan jo alkuvaiheessa, ja he pääsevät osallistumaan niin kaavoituksen, yhteiskäyttötilojen kuin omannäköisen kerrostalokodin suunnitteluun, kertoo Firan asuntoliiketoiminnasta vastaava Henry Salo.

Nyt lanseerattu kehittäjäryhmä koskee Pasilan Postipuiston pohjoisosassa sijaitsevaa tonttia osoitteessa Metsäläntie 2–4. Alueella on vireillä asemakaavan muutos, joka mahdollistaa uuden, noin 1400 asunnon asuinalueen rakentamisen. Asuintalojen lisäksi kortteleihin on suunnitteilla myymälä- ja lähipalvelutiloja, pysäköintilaitos ja torialue. Fira jättää Helsingin kaupungille kilpailuehdotuksen toukokuussa. Kehittäjäryhmän kanssa aloitetaan suunnittelu, mikäli Fira voittaa.

Kehittäjäryhmäläiset pääsevät vaikuttamaan hankkeeseen alusta asti tuottamalla sisältöjä ja vaihtoehtoja kaavoitukseen sekä suunnittelemaan koko alueelle yhteiskäyttötilaa. Kehittäjäryhmän on tarkoitus aloittaa alueen suunnittelu vuoden 2016 loppupuolella.

Firan ajatuksena on, että osa kehittäjäryhmän jäsenistä muodostaisi myös asuinkerrostalon suunnittelun ydinryhmän. Myöhemmin ydinryhmästä puolestaan koostettaisiin rakennuttajaryhmä, joka ryhmärakennuttaa talon omien yksityiskohtaisten suunnitelmiensa mukaan yhdessä Firan kanssa. Kehittäjäryhmään kuuluneet pääsevät etusijalle ryhmärakennushankkeiden rakennuttajien valinnassa.

Fira toteuttaa ryhmärakentamisen palveluna, jolloin se vastaa kokonaisuudesta: ryhmän muodostamisesta, rakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Lisätietoja kehittäjäryhmästä ja ryhmään ilmoittautumisesta: https://www.ryhmarakentaminen.fi/kohteet/postipuisto/#.

Henry Salo

Asuntoliiketoimintavastaava

Fira Oy

Puh. +358 50 590 2091
Sähköposti: henry.salo@fira.fi
www.ryhmarakentaminen.fi

Fira
Fira uskoo, että ainoa mahdollinen lähtökohta rakentamiselle on ihminen. Rakentaminen on palvelua, jossa rakennuksen suunnittelun lähtökohtana on sen käyttötarkoitus. Fira palvelee osallistamalla ihmisiä, soveltamalla uusia työskentelytapoja ennakkoluulottomasti, kehittymällä ja tutkimalla maailmaa jatkuvasti. Samalla Fira rakentaa fiksummin: kustannustehokkaasti, ennakoidusti ja todellista tarvetta palvellen. Fira-konserniin kuuluvat monipuolisia uudis-, korjaus- ja asuntorakentamisen hankkeita päätoteuttajana tekevä Fira Oy sekä putkiremontteihin erikoistunut Fira Palvelut Oy. Fira-konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaalla, ja sen liikevaihtoennuste vuodelle 2016 on noin 165 miljoonaa euroa.