Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Espoon Suvelan kappelin rakentaminen alkaa

Espoon seurakunnat

Espoon Suvelan kappelin rakentaminen alkaa

Julkaistu: 04.03.2015 klo 13:32
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon Suvelan uuden kappelin rakennustyöt pääsevät alkamaan. Rakentamista viivästytti urakkakilpailutuksesta Markkinaoikeuteen tehty valitus, jonka vuoksi käynnistysvaiheessa oleva hanke jouduttiin viime kesänä keskeyttämään. Markkinaoikeus hylkäsi kilpailutuksessa toiseksi jääneen Rakennuskultti Oy:n tekemän valituksen tammikuussa. Koska päätöksestä ei ole tehty valitusta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, työt ovat nyt käynnistymässä. Hankkeen pääurakoitsija on YIT Rakennus Oy. Kappelin arvioidaan valmistuvan alkukesästä 2016.

Uudisrakennus tulee korvaamaan vuonna 1981 rakennetun Suvelan kappelin. Peruskorjaussuunnittelun yhteydessä todettiin, ettei alueen toiminta mahdu nykyisiin tiloihin. Seurakunnan toiminta Suvelassa on vilkasta erityisesti lapsi- ja perhetyössä. Uusi kappeli mahdollistaa seurakuntatyön kokoamisen saman katon alle. Samalla voidaan luopua myös kahdesta vuokratilasta, joilla tilanahtautta on paikattu noin kymmenen vuoden ajan.

Uuden kappelin kokonaispinta-ala on noin 2500 m2, josta seurakunnan käyttöön tulee noin 1500 m2. Uudisrakennus nousee näkyvälle paikalle ihan Suvelan keskustaan. Rakennus tarjoaa tilat myös Espoon kaupungin asukaspuistolle, mistä on solmittu esivuokrasopimus. Tiloja on suunniteltu yhdessä kaupungin kanssa.

Korkealaatuista arkkitehtuuria

Kappelin on suunnitellut arkkitehtitoimisto OOPEAA, aikaisemmin tunnettu nimellä Lassila Hirvilammi arkkitehdit Oy. Toimisto ja pääsuunnittelija Anssi Lassila on suunnitellut Kärsämäen paanukirkon sekä Klaukkalan ja Jyväskylän Kuokkalan kirkot. Rakennuksen pintamateriaali on kuparia ja osin puuta. Avara, laajennettava kappelisali noudattelee katon korkeaa muotoa. Esteettömyys on otettu huomioon kaikessa suunnittelussa.

Hankkeen rakentamiskustannukset ovat urakkatarjousten jälkeen 12,7 miljoonaa ja kokonaiskustannusarvio 14,3 miljoonaa euroa. Kustannuksia on suunnittelun aikana laskettu mm. siten, että kappelin kellarikerros on poistettu ja teknisiä tiloja määritelty uudelleen. Kirstinsyrjän ja Kirstintien kulmassa oleva tontti on ostettu Espoon kaupungilta.

Suvelan kappeli tulee palvelemaan myös lähialueiden, kuten Tuomarilan, Ymmerstan, Sunan ja Kuurinniityn asukkaita. Kaikkiaan kappelin lähiympäristössä asuu yli 20 000 ihmistä.

Suvelan kappelin rakentamista on valmisteltu vuodesta 2003. Hankepäätös tehtiin 2007 ja syyskuussa 2011 hyväksyttiin hankesuunnitelma. Rakentamispäätös tehtiin toukokuussa 2014. Vanhasta kappelista luovutaan uuden valmistuttua.

Lisätietoja rakentamisesta: kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainen, 050 432 8352, jorma.jussilainen@evl.fi

Lisätietoja seurakunnan toiminnasta:
Espoon tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra Antti Kujanpää, 0400 425 252, antti.kujanpaa@evl.fi
Suvelan alueen kappalainen Oiva Hujanen, 040 526 9096, oiva.hujanen@evl.fi

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 170 300 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.

Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.

www.espoonseurakunnat.fi