Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Espoon siunauskappelin ja krematorion peruskorjaus valmistumassa

Espoon seurakunnat

Espoon siunauskappelin ja krematorion peruskorjaus valmistumassa

Julkaistu: 29.05.2015 klo 13:57
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Espoon siunauskappelin ja krematorion peruskorjaus on valmistumassa. Käyttöönottotarkastus tehtiin eilen ja urakan vastaanotto oli tänään 29. toukokuuta. Kappelin urkujen peruskorjaus jatkuu kesäkuun puolelle. Myös muita viimeistelytöitä, kuten laitteiden testauksia ja säätöjä, tehdään vielä kesäkuussa. Tuhkaukset ja siunaukset aloitetaan töiden valmistuttua heti, kun se on mahdollista. Tarkka ajankohta ei ole vielä tiedossa.

Heikki ja Kaija Sirenin suunnittelema Espoon siunauskappeli on rakennettu vuonna 1963. Peruskorjauksessa uusittiin talon sähkötekniikka ja lvi-järjestelmät ja krematorio korjattiin tulossa olevien ympäristösäädösten mukaiseksi. Krematorioon rakennettiin mm. uusi savukaasujen puhdistusjärjestelmä. Tämän lisäksi rakennusta laajennettiin noin 500 neliöllä. Kappelin yhteyteen on saatu lisätilaa vainajien säilytykseen sekä asianmukaiset sosiaali- ja toimistotilat työntekijöille. Siunauskappelin eteiseen on rakennettu esteetön yleisö-wc ja esteettömyys on otettu muutenkin huomioon peruskorjauksessa. Hautausmaan työkoneille rakennettiin huolto- ja varastointitiloja.

Peruskorjauksen pääsuunnittelusta on vastannut Siren Arkkitehdit Oy. Hankkeen kokonaiskustannusten arvioidaan olevan noin 8,2 miljoonaa euroa. Marraskuussa 2013 alkaneen remontin arvioitiin valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä. Valmistuminen on viivästynyt eri syistä. Rakennussuunnitelmia jouduttiin korjaamaan kesken projektin. Lisäksi työmaan sähkökeskuksessa syttyi tulipalo, jonka vuoksi kappelin koko sisäkatto jouduttiin vaihtamaan.

Siunauskappelin hautausmaa on ollut käytössä koko peruskorjauksen ajan. Krematorion remontin aikana vainajia on tuhkattu pääkaupunkiseudun muissa krematorioissa.

Lisätietoja antavat

peruskorjauksen osalta:
kiinteistöjohtaja Jorma Jussilainen, 050 432 8352, jorma.jussilainen@evl.fi

krematorion ja kappelitoiminnan osalta:
kappelityönjohtaja Tuula Myllys, p. 09 8050 2415, tuula.myllys@evl.fi