Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Dometalot Oy alkaa valmistaa passiivitaloja

Dometalot Oy

Dometalot Oy alkaa valmistaa passiivitaloja

Julkaistu: 19.04.2012 klo 14:08
Julkaisija: Dometalot Oy

Dometalot Oy on uusi pohjoissuomalainen yritys, joka alkaa valmistaa patentoituja ja energiatehokkaita passiivirakennetaloja puusta. ”Rakennusalalla pientalojen energiatehokkuus on nykyään tapetilla. Huomionkohteena ovat energian korkea hinta ja koko ajan tiukkenevat rakentamismääräykset.”, kertoo uuden alkavan yrityksen toimitusjohtaja Mikko Karhumaa. ”Meille avautui uusi liiketoiminta-alue kun verkostoiduimme rakennusalan johtavien toimijoiden kesken.” Vuosikymmeniä Siikajoen Luohualla puusepäntehdasta pyörittäneet veljekset Mikko ja Jukka Karhumaa ovat yhdessä eristeteollisuuden ja alan asiantuntijoiden voimin kehittäneet uudentyyppisen passiiviseinän pientaloihin. ”Koerakentamisemme Hämeenlinnaan ja yhdessä huolellisesti tehdyn markkinaselvityksen kanssa, uskomme olevamme oikealla hetkellä liikkeellä.”, summaa tehtaan uunituore toimitusjohtaja Mikko Karhumaa.

Dome - turvallinen ja lämmin passiiviseinä

Dome-passiiviseinissä on kylmäsillaton rakenne. Seinässä ei siis ole kylmää johtavaa massiivipuuta, vaan seinärakenne koostuu kahdesta pystyrungosta, joiden välissä on yhtenäinen katkeamaton eriste. Tämä rakenne mahdollistaa erittäin energiatehokkaan, lujan ja lämpimän seinän ja samalla talolle tiiviin ulkovaipan. Dome-passiivirakenteessa puurunko pääsee hengittämään, ja näin vältetään mahdolliset kosteusongelmat. Seinärakenne on patentoitu. Dome Pur -seinän U-arvo on 0,095 W/m2,K, ja se täyttää passiivirakentamisen vaatimukset.

Seinäelementit valmistetaan laadukkaasti tehtaassa. Tuotantotilat sijaitsevat Siikajoen Luohualla. Sisätiloissa valmistaminen takaa seinärakenteiden kuivuuden, ja sen ansiosta myös vältytään mahdollisilta kosteusongelmilta rakentamisen aikana. ”Laadun tarkkailu seinien eristämisen suhteen on taattua tehdasolosuhteissa.”, valottaa keksinnön tehnyt Pauli Pähtilä.

Dome Pur -passiiviseinä eristetään SPU-lämmöneristeellä.

SPU-lämmöneristeet on valmistettu polyuretaanista, joka on tunnettu vaativien kohteiden korkealuokkaisena lämmöneristeenä jo yli 40 vuoden ajan. SPU-eristeet eivät vety, kutistu, lahoa tai homehdu, ja niiden lämmöneristysominaisuudet säilyvät muuttumattomina vuosikausia. SPU-eristeet ovat myös paloturvallisia. SPU-eristelevyillä saavutetaan huippuluokan lämmöneristysominaisuudet tavanomaisilla rakennepaksuuksilla ja kustannuksilla. Dome Pur -passiiviseinän ääneneristävyys on mitattu, ja se on todettu hyväksi.

”Vuosisatoja vanha puutaloperinteemme ja kunnioitus suomalaiseen puuhun sekä puusepäntaitoon on perustanamme.”, kertoo yhtiön tuotteet kehittänyt Pauli Pähtilä. Uudentyyppinen tekninen ajattelu ja perinteiden kunnioitus synnyttivät tämän yritysidean. Niiden ympärille syntyi yritys nimeltä Dometalot Oy.

Toimitusjohtaja: Mikko Karhumaa 0400 687784 mikko.karhumaa@dometalot.fi

Myyntijohtaja:    Antti Kanniainen   050 5582172 antti.kanniainen@dometalot.fi