Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » DNA:n ja Soneran yhteisverkko tuo Etelä-Karjalaan kattavamman 4G:n

Suomen Yhteisverkko Oy

DNA:n ja Soneran yhteisverkko tuo Etelä-Karjalaan kattavamman 4G:n

Julkaistu: 22.08.2016 klo 15:00
Julkaisija: Suomen Yhteisverkko Oy

Pohjois-Suomen, Kainuun, Pohjois-Karjalan ja Savon tietoliikenneyhteydet 4G-aikaan vienyt DNA:n ja Soneran yhteisverkko laajenee seuraavaksi Etelä-Karjalaan. Rakennustyöt ovat käynnissä, ja kokonaan uuden matkaviestinverkon rakennustöiden on tarkoitus valmistua Etelä-Karjalassa syyskuun loppuun mennessä.

Yhteisverkko on kahden operaattorin, DNA:n ja Soneran, ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa kattavammat ja huippunopeat tietoliikenneyhteydet myös haja-asutusalueille. Hankkeen ansiosta syrjäseutujen tietoliikenneyhteydet nopeutuvat monikymmenkertaisiksi.

– Kahden operaattorin taajuudet ja resurssit yhdistämällä pystymme toteuttamaan tuplasti nopeamman 4G-verkon. Rakennamme seuraavaksi Etelä-Karjalaan satoja uusia tukiasemia, mikä parantaa kuuluvuutta merkittävästi. 4G-laitteiden lisäksi kuuluvuus paranee myös 2G- ja 3G-laitteilla, kertoo Suomen Yhteisverkko Oy:n toimitusjohtaja Antti Jokinen

Yhteisverkko on rakentanut tähän mennessä noin 1500 tukiasemaa, mikä on tuonut paremmat yhteydet Pohjois- ja Itä-Suomessa tähän mennessä jo noin 630 000 ihmiselle. Nyt rakenteilla olevat tukiasemat mahdollistavat paremmat yhteydet noin 130 000 eteläkarjalaiselle.

Yhteisverkko monikymmenkertaistaa tiedonsiirtonopeuksia uusimman sukupolven LTE Advanced 4G-teknologian myötä. Yhteisverkon tiedonsiirtonopeudet ovat taajamissa maksimissaan 450 Mbit/s LTE CAT9 -päätelaitteilla. Taajamien ulkopuolella maksiminopeus on 150 Mbit/s.

– Nyt alkaa ison rakennusprojektin viimeinen vaihe. Etelä-Karjalan jälkeen olemme saaneet paremmat tietoliikenneyhteydet lähes kaikille pohjois- ja itäsuomalaisille myös kaikkein syrjäisimmillä alueilla, sanoo Jokinen.

Yhteisverkko on suomalaisittain ainutlaatuinen yhteishanke, joka mahdollistaa radioverkon rakentamisen kustannustehokkaasti ja laadukkaasti harvaan asutuille alueille Pohjois- ja Itä-Suomessa. Operaattoreiden yhdessä toteuttaman verkon on tarkoitus kattaa vuoden 2016 loppuun mennessä noin puolet Suomen pinta-alasta, ja sen alueella asuu noin 15 prosenttia väestöstä.

Suomen Yhteisverkko Oy ei tarjoa palveluja loppuasiakkaille, vaan sen omistajat DNA ja Sonera kehittävät ja tarjoavat edelleenkin itsenäisesti kaikki palvelut omille asiakkailleen.

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Soneran viestintä, puh. 020 405 4000, communications-fi@sonera.com

Suomen Yhteisverkko Oy

Suomen Yhteisverkko Oy on DNA Oy:n ja TeliaSonera Finland Oyj:n perustama yhteinen verkkoyhtiö. Vastaamme kokonaan uuden, yhteisen matkaviestinverkon rakennuttamisesta Pohjois- ja Itä-Suomen alueelle. Uudet 2G-, 3G- ja 4G-verkkoyhteydet kattavat puolet Suomen maantieteellisestä alasta ja noin 15 prosenttia väestöstä. www.yhteisverkko.fi