Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » DESTIA-KONSERNIN TILINPÄÄTÖS 1.1.–31.12.2012: Positiivisen kehityksen vuosi 2012

Destia Oy

Julkaistu: 15.02.2013 klo 09:00
Julkaisija: Destia Oy

• Jatkuvien toimintojen liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 3,0 prosenttia ja oli 507,3 miljoonaa euroa.
  • Jatkuvien toimintojen liikevoitto oli 14,0 miljoonaa euroa (8,4). Tilikauden tulos 10,8 miljoonaa euroa (-13,0) oli selvästi edellisvuotta parempi.
  • Konsernin kassavirta ja maksuvalmius olivat erittäin hyvät. Liiketoiminnan rahavirta oli 39,1 miljoonaa euroa, ja yhtiö on nettovelaton.
  • Vertailukelpoinen tilauskanta laski 19,4 prosenttia ja oli 600,8 miljoonaa euroa (745,1).
  • Destia-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan olevan edellisvuoden tasolla.

Avainluvut   (IFRS), Milj. EUR

17,5

Henkilöstö keskimäärin

Vertailukelpoinen tilauskanta katsauskauden lopussa

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi tilikautta:

”Maa- ja vesirakentamisen markkina oli Destian palvelutarjonnan näkökulmasta edellisvuotta parempi. Positiivinen tulos johtui projektien keskimääräisestä kannattavuuden parantumisesta sekä aiempia vuosia merkittävästi pienemmistä kiinteiden kustannusten tasosta.

Neljännen vuosineljänneksen liiketulos oli edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa heikompi. Pääosin siihen vaikuttivat vuoden hyvän tuloskehityksen perusteella kirjatut henkilöstön tulospalkkiot sekä edellisvuotta alhaisemmat liiketoiminnan muut tuotot. Viimeiseen neljännekseen sisältyi myös joidenkin hoitourakoiden jaksotuskorjauksia.

Destian vuoden 2012 jatkuvien toimintojen liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 3,0 prosenttia, mihin vaikuttivat meneillään olleet isot projektit kuten E18 Koskenkylä–Kotka -elinkaarihanke ja Helsingissä Kalasatama-hanke. Konsernin tilauskanta laski edellisvuoteen verrattuna. Vähennys tulee pääosin kevään 2012 hoitourakkakilpailutuksesta, jossa voitimme aiempaa pienemmän osuuden, sekä isojen hankkeiden ja Kalasataman toteutuksen etenemisestä. Menestys suurprojektien kilpailutuksissa oli pettymys. Liiketoiminnan kassavirta oli vahva.

Infra-alan kysynnän arvioidaan säilyvän vuonna 2013 kohtuullisena, vaikka suuria hankkeita on valmistumassa. Uusia, isoja urakoita tulee niukemmin tarjolle, joten kilpailu urakoista tulee olemaan kireää.

Destian strategian keskeinen ydin on edelleen toiminnan kannattavuuden parantaminen ja aseman vahvistaminen ydinliiketoiminnoissa. Destian aiempia vuosia alhaisempi vuoden 2012 lopun tilauskanta asettaa kuluvalle vuodelle liikevaihtohaasteen. Kannattavuuden parantamiseksi tehdyt toimenpiteet antavat kuitenkin edelleen hyvän perustan tuloksen ja kassavirran positiiviselle kehitykselle. Destia-konsernin vuoden 2013 liikevaihdon ja liikevoiton arvioidaan olevan edellisvuoden tasolla.”

Lisätietoa antavat: toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 sekä talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 302 2485

Destia-konsernin osavuosikatsaus vuoden 2013 ensimmäiseltä neljännekseltä julkaistaan 30.4.2013.

Destia-konsernin tilinpäätös vuodelta 2012 on luettavissa kokonaisuudessaan yhtiön verkkosivuilla www.destia.fi

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2012 oli yli 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi