Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » DESTIA-KONSERNIN TILINPÄÄTÖS 1.1.–31.12.2011: Kassavirta hyvä ja tilauskanta korkealla tasolla

Destia Oy

Julkaistu: 29.02.2012 klo 09:00
Julkaisija: Destia Oy

• Liikevaihto oli 495,9 miljoonaa euroa ja laski odotetusti edellisvuoteen verrattuna 7,9 prosenttia.
  • Konsernin kassavirta oli koko vuoden hyvä.
  • E18 Koskenkylä‒Kotka PPP -hanke ja Kalasatama-projekti voitettiin.
  • Tilauskanta kasvoi 24,5 prosenttia ja oli 805,1 miljoonaa euroa 31.12.
  • Päällysteliiketoiminta myytiin NCC:lle.
  • Konserni siirtyi IFRS-raportointiin tilinpäätöksessä 31.12.2011.

Avainluvut (IFRS), MEUR

1-12/2011

1-12/2010

Liikevaihto

Liiketulos

11,6

% liikevaihdosta

2,2

Katsauskauden tulos

9,5

% liikevaihdosta

1,8

Henkilöstö keskimäärin

Tilauskanta katsauskauden lopussa

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi tilikautta:

”Arvioimme Destialle soveltuvan infra-alan markkinatilanteen vuodelle 2011 varovaisesti. Se kuitenkin toteutui vahvempana, erityisesti kuntasektori toteutui arvioitua parempana.

Destian liikevaihto laski vuonna 2011 edellisvuoteen verrattuna 7,9 prosenttia ja oli 495,9 miljoonaa euroa. Konsernin vertailukelpoinen tilauskanta kasvoi 24,5 prosenttia ja oli joulukuun 2011 lopussa 805,1 miljoonaa euroa. Vuoden 2011 liiketoiminnan luvuissa onnistumiset ja eteneminen jäävät kuitenkin vanhoista projekteista aiheutuvien tappioiden varjoon. Edellisvuotta oleellisesti heikompi tulos johtui muutamasta isosta tekijästä: Norjan toimintojen merkittävistä projektiheikennyksistä, yhden rataliiketoiminnan kunnossapitourakan hinnoittelun ja käynnissä olevien urakoiden jaksotusten virheellisyydestä sekä yhden kalliorakentamisen projektin epäonnistumisesta. Projekteista johtuvat tappiokirjaukset olivat yhteensä 19,2 miljoonaa euroa. Konsernin kassavirran kehitys oli vahvasti positiivinen.

Vuosi 2011 oli infra-alalle yritysjärjestelyjen vuosi. Järjestelyistä ja fuusioista huolimatta markkina on edelleen hyvin hajanainen. Kunta- ja ratamarkkinoiden avautuminen liittyy yhteiskunnan rakenteen muutoksiin ja toteutuessaan kasvattaa avoimen markkinan määrää. Toimialaan heijastuva suurin uhka vuonna 2012 on Euroopan rahamarkkinoiden kehittyminen.

Destian tuleva vuosi näyttää edellisvuotta paremmalta johtuen käynnissä olevista suurista hankkeista, kuten PPP- ja allianssihankkeet. Infra-alan kysynnän elpymisen arvioidaankin ajoittuvan vuosille 2012–2013. Destian olemassa oleva vahva tilauskanta sekä aiemmin käynnistetyt kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet vaikuttavat vuoden 2012 näkymiin myönteisesti. Destia-konsernin vuoden 2012 liikevaihdon arvioidaan kasvavan hieman ja tilikauden liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.”

Lisätietoa:
toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Destia-konsernin tilinpäätös vuodelta 2011 on luettavissa kokonaisuudessaan yhtiön verkkosivuilla www.destia.fi.

Destia-konsernin osavuosikatsaus vuoden 2012 ensimmäiseltä neljännekseltä julkaistaan 3.5.2012.

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi