Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Destia-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2012: TULOSKEHITYS POSITIIVINEN JA KASSAVIRTA HYVÄ

Destia Oy

Julkaistu: 03.05.2012 klo 09:00
Julkaisija: Destia Oy

• Liikevaihto nousi edellisvuoteen verrattuna 11,6 prosenttia ja oli 98,1 miljoonaa euroa.
  • Liiketulos oli edellisvuotta parempi ja oli 0,2 miljoonaa euroa (-5,5).
  • Norjan tappiollinen toiminta on lopetettu.
  • Konsernin kassavirran vahva positiivinen kehitys jatkui.
  • Tilauskanta oli 731,4 miljoonaa euroa.
  • Destia arvioi koko vuoden liikevaihdon kasvavan hieman ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.

Avainluvut (IFRS), Milj. EUR

1.–3/2012 1.–3/2011 1.–12/2011
Liikevaihto, jatkuvat toiminnot 98,1 87,9 492,5
Liiketulos, jatkuvat toiminnot 0,2 -5,5 8,4
% liikevaihdosta 0,2 -6,3 1,7
Katsauskauden tulos, jatkuvat toiminnot -0,1 -6,1 3,5
% liikevaihdosta -0,1 -6,9 0,7
Katsauskauden tulos -0,9 -7,0 -13,0
Henkilöstö keskimäärin 1 580 1 845 1 813
Tilauskanta katsauskauden lopussa 731,4 636,6 805,1

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi katsauskautta:

”Arvioimme, että maa- ja vesirakentamisen markkina on Destian palvelutarjonnan näkökulmasta viime vuotta parempi. Viimevuotisen kustannusnousun arvioidaan olevan tasaantumassa lukuun ottamatta öljypohjaisten hyödykkeiden kustannuksia.

Destian ensimmäisen kvartaalin liiketulos oli 0,2 miljoonaa euroa ilman lopetettuja toimintoja. Perinteisesti ensimmäinen vuosineljännes on talvikauden alhaisista volyymeista johtuen heikko. Isojen projektien takia liikevaihto kasvoi, minkä seurauksena liiketulos kääntyi positiiviseksi. Talven vaihtelevat lämpötilat ja runsaslumisuus aiheuttivat hoidossa sekä projekteilla lisäkustannuksia.

Strategian keskeinen ydin on edelleen toiminnan kannattavuuden parantaminen ja aseman vahvistaminen ydinliiketoiminnoissa. Destiassa keskitytään jatkossa tarjoustoiminnan riskienhallintaan ja asiakastyöhön sekä jatketaan tukiprosessien toimivuuden parantamista.

Destian olemassa oleva vahva tilauskanta sekä kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet vaikuttavat vuoden 2012 näkymiin myönteisesti. Edelleen positiivisesti kehittyneen kassavirran perusteella on lisäviitteitä siitä, että ydinliiketoimintojen projektien kannattavuus on keskimäärin parantunut. Destia-konsernin vuoden 2012 liikevaihdon arvioidaan kasvavan edellisvuodesta hieman ja liiketuloksen olevan selvästi positiivinen.”

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Destia-konsernin osavuosikatsaus vuoden 2012 toiselta neljännekseltä julkaistaan 29.8.2012.

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen. Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli noin 500 miljoonaa euroa, henkilöstöä on noin 1 600. Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi