Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Destia-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2011: LIIKEVAIHTO LASKI, YKSITTÄISET TAPPIOLLISET PROJEKTIT PAINOIVAT TULOSTA

Destia Oy

Julkaistu: 29.08.2011 klo 14:00
Julkaisija: Destia Oy

• Liikevaihto laski ennakoidusti edellisvuodesta kannattavuutta parantavien toimenpiteiden johdosta
  • Liiketulosta rasittivat 16,1 miljoonan euron yksittäiset tappiolliset projektit ja goodwillin alaskirjaukset
  • Kassavirta oli edellisvuotta parempi
  • Destia arvioi koko vuoden liikevaihdon laskevan ja liiketuloksen jäävän negatiiviseksi
  • E18 Koskenkylä–Kotka-moottoritien tarjouskilpailussa Destian, YIT:n ja Meridiam Infrastructure Finance II S.á.r.l:n muodostama konsortio valittiin elokuussa noin 650 miljoonan euron hankkeen ensisijaiseksi tarjoajaksi.

Toimitusjohtaja Hannu Leinonen kommentoi katsauskautta:

”Kannattavuuden parantaminen, ydinliiketoimintojemme vahvistaminen ja asiakastyön kehittäminen ovat edelleen strategian 2011–2013 mukaisesti keskeisinä tavoitteinamme. Projektitoiminnan parantamiseksi vuoden alussa käynnistetty kehitysohjelma etenee suunnitellusti. Tavoitteena on projektiriskien hallinnan, projektien ohjaamisen ja johtamisen sekä toimintatapojen yhtenäisyyden parantaminen.

Arviomme infrarakentamisen markkinasta on hieman ennakoimaamme positiivisempi markkinan piristyessä katsauskauden lopussa erityisesti kasvukeskuksissa. Isoissa projekteissa kysynnän pääpaino on kuitenkin edelleen ollut maanalaisessa kalliorakentamisessa, jonka osuus liiketoiminnastamme on vielä vähäinen. Lisäksi markkina sisältää paljon pieniä maanrakennusurakoita. Liikevaihtomme oli vallitsevassa markkinatilanteessa tyydyttävällä tasolla. Liiketuloksemme oli iso pettymys.

Tulosta rasittivat 16,1 miljoonan euron yksittäiset erät. Edellisvuotta heikompaan kannattavuuteemme ovat syynä erityisesti Norjan toimintojemme merkittävät projektiheikennykset sekä yhden rataliiketoiminnan kunnossapitourakan ja yhden kalliorakentamisen projektin epäonnistuminen. Tapahtuneesta johtuen Norjan liiketoiminta on johdon erityisessä seurannassa.

Muilta osin liiketoimintamme on kehittynyt suunnitelmien mukaan. Olemme panostaneet riskienhallintaan ja kannattavuuteen, mikä on tiukassa kilpailutilanteessa heikentänyt menestymistämme kilpailutuksissa. Olemassa oleva tilauskantamme sekä aiemmin käynnistämämme kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet vaikuttavat kuluvan vuoden näkymiimme myönteisesti. Myös ydinliiketoimintojemme projektien kannattavuus on keskimäärin parantunut. Arvioimme liikevaihtomme laskevan edellisvuodesta ja konsernin liiketuloksen jäävän yksittäisistä tappiollisista projekteista johtuen negatiiviseksi vuonna 2011.”

Lisätietoa: toimitusjohtaja Hannu Leinonen, p. 020 444 4000 ja talous- ja rahoitusjohtaja Pirkko Salminen, p. 050 3022 485

Destia-konsernin osavuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2011 on luettavissa kokonaisuudessaan yhtiön verkkosivuilta http://www.destia.fi/etusivu.html

Destia-konsernin osavuosikatsaus vuoden 2011 kolmannelta neljännekseltä julkaistaan 1.11.2011.

Destia Oy on suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyritys. Destia rakentaa, ylläpitää ja suunnittelee liikenneväylien sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Palvelut ulottuvat kattavasta maanpäällisestä toiminnasta myös maanalaiseen rakentamiseen.
Destia-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli noin 540 miljoonaa euroa, henkilöstöä on keskimäärin 2 000.
Destia – Toimivampi maailma. www.destia.fi