Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Ateneum-rakennuksen vesikatto uudistetaan

Ateneum-rakennuksen vesikatto uudistetaan

Julkaistu: 04.09.2013 klo 08:52
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

1880-luvulla valmistuneen Ateneumin viimeisin laaja peruskorjaus on tehty 1980-luvulla. Rakennuksesta laaditun pitkän tähtäimen korjaussuunnitelman mukaisesti Senaatti-kiinteistöt aloittaa rakennuksen vesikaton uudistamisen helmikuussa 2014.

Uudistuksessa Ateneum-rakennuksen vesikatosta tehdään paremmin tuulettuva ja kattolasi-ikkunoiden lämmöneristystä parannetaan energiataloudellisemmaksi. Hyvällä lämmöneristyksellä sekä valoullakolle lisättävällä ilmanvaihdolla on merkittävä vaikutus muun muassa sisäolosuhteisiin, jotka museorakennuksessa ovat erityisen vaativat.

Uudistustöiden suunnittelu on parhaillaan käynnissä. Senaatti-kiinteistöt on hakenut työlle rakennusluvan ja kilpailuttaa urakoitsijat tänä syksynä. Varsinainen korjaustyö aloitetaan helmikuussa 2014. Aikataulun mukaan työ valmistuu lokakuussa 2015.  Aikataulu ja töiden eteneminen on suunniteltu siten, että uudistustyöllä on mahdollisimman vähän vaikutusta taidemuseon toimintaan.

Myös 15-vuotiaan Kiasma-rakennuksen ylläpito- ja parannustöiden tarvekartoitus ja suunnittelutyö ovat käynnissä. Kevään 2013 aikana suoritetun itäjulkisivun räystäslinjan korjauksen jälkeen suunnitelmissa ovat katon energiatehokkuuden parantaminen ja rakenteiden ajanmukaistaminen. Tarvekartoitus ja suunnittelutyö valmistuvat loppuvuoden 2013 aikana, minkä jälkeen tiedetään ja kerrotaan tarkemmin suunnitelmista ja aikataulusta.

Uudistustöistä ja niiden kustannuksista vastaa kiinteistöjen omistajana Senaatti-kiinteistöt. Uudistusten suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä Museoviraston asiantuntijoiden kanssa.

Senaatti-kiinteistöt:  asiakaspäällikkö Reijo Mälkiä p. 0205 811 269, reijo.malkia@senaatti.fi

Ateneum:  tiedotuspäällikkö Marja Istala Kumpunen p. 050 555 3551, mik@ateneum.fi

Kiasma: tiedotuspäällikkö Piia Laita, p. 040 590 8805, piia.laita@kiasma.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Senaatti-kiinteistöjen hallinnassa on merkittävä määrä kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokasta kiinteistöomaisuutta, mm. Valtion taidemuseon kiinteistöt. Senaatti-kiinteistöt huolehtii hallinnassaan olevien kiinteistöjensä arvon säilymisestä yhteiskuntavastuullisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Tuomme tilalle ratkaisut.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki