Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Asunnottomien yö 17.10 : Asunnottomien etujärjestö huolissaan kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen riittävyydestä pääkaupunkiseudulla - vaarana paluu väliaikaisiin majoitusvaihtoehtoihin

Vailla vakinaista asuntoa ry

Julkaistu: 15.10.2015 klo 08:00
Julkaisija: Vailla vakinaista asuntoa ry

Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämis- ja poistamisohjelma pureutui erityistä tukea tarvitsevien asumiseen, sekä yhteismajoituksesta luopumiseen. Tällä hetkellä väliaikaisista majoitusvaihtoehdoista on vaarassa tulla pysyviä pääkaupunkiseudun kireiden asuntomarkkinoiden vuoksi.

Pääkaupunkiseudun huonosti toimivien vuokramarkkinoiden takia asumaan kykeneviä ihmisiä ajautuu sosiaalitoimen tuettujen ja väliaikaisten asumisratkaisujen asiakkaiksi. He kuormittavat sosiaalitoimen tuetun asumisen järjestelmää ja tarjotut asumisratkaisut soveltuvat heille huonosti. Mikäli ihmisillä olisi suuremmat mahdollisuudet ideoida omaa asumistaan tuloluokasta riippumatta, vuokra-asuntotarjonnan lisäämisen lisäksi, asunnottomuustilanne voisi helpottua.

Kriisimajoitus, joka helpottaa ihmisten akuuttia hätää, jää helposti pysyväksi asumisen muodoksi, mikäli kohtuuhintaista vuokra-asuntokantaa pääkaupunkiseudulla ei nopeasti lisätä. Lisääntynyt maahanmuutto asettaa lisähaasteen jo ennestään kriisiytyneeseen vuokra-asuntotilanteeseen. Aikaisempien kokemusten perusteella suuri osa uusista maahanmuuttajista tulee hakeutumaan pääkaupunkiseudulle. Asumismenojen jatkuva nousu vähentää kotitalouksien kulutukseen jäävien tulojen määrää ja pienentää kansalaisten ostovoimaa. Tämä voi johtaa vakavaan köyhyyskierteeseen lisäten syrjäytymistä ja siitä aiheutuvia haittoja kuten päihde – ja mielenterveysongelmia.

Tällä hetkellä järjestön asumisneuvonnasta apua hakevista henkilöistä 8% on korkeakouluopiskelijoita, jotka eivät ole työllistyneet, 4% yrittäjätaustaisia, 8% hoitoalan henkilöstöä,  20% rakennusalan tilapäistöitä tekeviä sekä 16 % maahanmuuttotaustaisia henkilöitä. Myös erityisryhmien kuten vapautuvien vankien, romanitaustaisten perheiden sekä lastensuojelun jälkihuollon asiakkaiden asunnottomuus on lisääntynyt.

Asunnottomien Yö- tapahtumaa vietetään YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10 jo 15 kertaa.  Tapahtuma on Suomessa suurin yksittäinen valtakunnallinen sosiaalialan mielenilmaus. Päivää vietetään ympäri maailmaa ja Suomessa tapahtumia järjestetään valtakunnallisesti yli 20 paikkakunnalla. Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö osallistuu Asunnottomien yön tapahtumaan myöhemmin ilmoitetulla tavalla.

www.asunnottomienyo.fi /  www.vvary.fi

Toiminnanjohtaja Sanna Tiivola 050-4079702

Matalan kynnyksen toiminnan ja asumisyksikköjen esimies Jussi Lehtonen 050-3730920

Tapahtumatiedot  Hanna Vuorinen 050-4431061

Vailla vakinaista asuntoa ry on asunnottomien itsensä vuonna 1986 perustama uskonnollisesti ja poliittisesti vapaa järjestö, jonka tarkoituksena on varmistaa että kaikille järjestyy mahdollisuus itsenäiseen asumiseen. Asunto on perusoikeus eikä sen puuttumista voida hyväksyä missään olosuhteissa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki