Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Arkkitehtiosaston kortteliin pelikampus Oulussa

SYK Oy

Arkkitehtiosaston kortteliin pelikampus Oulussa

Julkaistu: 24.09.2015 klo 10:03
Julkaisija: SYK Oy

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK Oy) on myynyt Oulun keskustassa sijaitsevat arkkitehtiosaston tilat oululaiselle Rakennusteho Group Oy:lle ja Hill Climb Racing –pelihitistä tunnetulle Fingersoft Oy:lle. Kauppaan kuuluu 4536 kem2 tiloja Aleksanterinkatu 4-6 sijaitsevassa kiinteistössä. Osa rakennuksista on suojelumerkinnällä varustettuja, sillä korttelin historia ulottuu pitkälle 1800-luvulle saakka.

- Historiallisesti merkittävän ympäristön kohtalosta huolestuneet kaupunkilaiset voivat hengähtää helpotuksesta. Komeiden kiinteistöjen tilalle ei tule kerrostaloja eikä kauppakeskusta. Me annamme korttelille uuden elämän Pohjois-Suomen pelialan keskuksena, Rakennustehon toimitusjohtaja Jaakko Moilanen sanoo.

SYK Oy luopuu tiloista, koska niille ei ole tulevaisuudessa käyttöä Oulun yliopiston tarpeisiin.Aleksanterinkadulle jääneet Oulun yliopistotoiminnot jatkuvat vuoden 2016 loppuun saakka, jonka jälkeen ne siirtyvät Linnanmaan kampukselle.

Aleksanterinkadun tiloihin Fingersoft muuttaa luonnollisesti itse, mutta lisäksi tiloja vuokrataan kohtuulliseen hintaan myös muille alan yrityksille ja yhteistyökumppaneille. Kortteliin tuodaan oululaisten peliyritysten lisäksi myös esimerkiksi pelialan koulutusta ja erilaisia liitännäispalveluja kuten kuntosali, kahvila tai tilitoimisto.

-  Arkkitehtiosaston tilat sopivat suunnitelmiimme kuin nenä päähän. Yhteistyökumppanimme Rakennusteho remontoi keskustaan meille unelmien toimitilan, josta löytyy kaikki tarvittava aina auditoriosta äänitysstudioon. Luonnollisesti meille tulee myös Oulun parhaat saunatilat, Fingersoftin toimitusjohtaja Teemu Närhi kertoo.

-  Vaatimaton tarkoituksemme on kasvattaa Oulusta kansainvälisesti merkittävä pelialan keskus, josta lähtee maailmalle hittipelejä jatkuvalla syötöllä kuin tervaa aikoinaan. Kaupan myötä pystymme tarjoamaan aloittaville yrityksille rahoituksen ja julkaisusopimusten lisäksi nyt myös kunnon yrityshautomon sekä maailman parhaan toimintaympäristön, Närhi jatkaa.

Rakennustehon ja Fingersoftin yhteistyö kiinteistön kehittämisessä on kansainvälisestikin poikkeuksellinen hanke, jossa historiallisiin rakennuksiin luodaan yksityisellä rahalla moderni toimintaympäristö tulevaisuuden yrityksille.

-  Nyt tehtävä muutos on uuden elämän alku hyvin ylläpidettyihin arkkitehtiosaston historiallisiin rakennuksiin. Uskomme tulevan hankkeen olevan sellainen, että se tuo alueelle positiivista virettä ja herättänee mielenkiintoa kansainvälisestikin.Meille on äärimmäisen hienoa olla mukana tässä hankkeessa. Taantuma nujerretaan vain uusilla, rohkeilla ideoilla. Uskomme Fingersoftin suunnitteleman pelialan keskuksen olevan kaupungin kehitykselle samalla tavalla merkityksellinen virstanpylväs kuin Teknologiakylän perustaminen yli 30 vuotta sitten, Moilanen toteaa.

Arkkitehtiosaston kaupanteon yhteydessä laadittiin myös esisopimus varhaiskasvatuksen keskuksen tilojen myynnistä. Esisopimus koskee 5329 kem2 tiloja osoitteessa Maunonkatu 2. Oulun yliopiston toiminta on loppunut kokonaan Maunonkadun tiloista.

-  Kiitämme osaltamme Suomen Yliopistokiinteistöjä hankkeellemme myönteisestä päätöksestä ja yhteistyöstä hankkeen alkuun saattamiseksi sekä Maunonkadun esisopimuksen syntymisestä Rakennustehon toimitusjohtaja Jaakko Moilanen toteaa.

-  Kiitämme kaikkia tarjouksen tehneitä. On hienoa, että molempia kohteita kohtaan osoitettiin mielenkiintoa sekä yhdessä, että erikseen. Molemmissa kortteleissa tapahtuu muutoksia positiivisessa hengessä. Arkkitehtiosaston uusi elämä ja Maunonkadun tontin kehittäminen ovat hienoja asioita Oulun kaupunkirakenteen kehityksessä. Meidän tulee rohkeasti uskoa tulevaisuuteen,toteaa johtaja Juha Uotila Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:stä.

Lisätietoa:

Fingersoft Oy
toimitusjohtaja Teemu Närhi
Email teemu.narhi@fingersoft.net

Rakennusteho Group Oy
toimitusjohtaja Jaakko Moilanen
puh: 040 583 0572
Email: jaakko.moilanen@rakennusteho.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy
johtaja Juha Uotila, asiakkuudet ja kampuskehitys
puh: 050 492 9653
Email: juha.uotila@sykoy.fi

Fingersoft Oy on Toni Fingerroosin perustama pelialan kasvuyritys. Hill Climb Racing –hitistä maailmanmaineeseen noussut yritys julkaisee myös muiden kehittämiä pelejä, joista tunnetuimpia lienevät irlantilaisen SixMinute-studion kehittämä Pick A Pet, turkulaisen Tribeflamen kaksi Benji Bananas -peliä sekä Viima Gamesin Fail Hard. Yrityksen tavoite on pitää tekeminen miellyttävänä ja samalla tarjota mobiililaitteiden käyttäjille hauskoja ja hyödyllisiä sovelluksia.

Rakennusteho Group Oy on Oululainen asumisen palveluyritys. Etsimme, suunnittelemme ja toteutamme ideoita asumiseen eri elämäntilanteissa. Toteutamme vuosittain satoja harkittua koteja, joiden rakentamiseen osallistuu noin 200 rakennusteholaista. Vuonna 1994 perustetun perheomisteisen yrityksemme näkyvintä toimintaa ovat vapaarahoitteiset omistusasunnot, mutta tuotamme myös yksilöllisesti suunniteltuja palvelutaloja ja toimitiloja.

Laatu ja prosessien jatkuva kehittäminen ovat toimintamme perusta. Osaava organisaatio ja hyvät yhteistyökumppanit takaavat yrityksen kasvun ja kehityksen. www.rakennusteho.fi

Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK Oy) on vakavarainen ja innovatiivinen kiinteistökehittäjä. SYK Oy omistaa, rakennuttaa ja vuokraa tiloja yliopistojen, korkeakoulujen sekä heidän kumppaniensa tarpeisiin. SYK Oy kehittää innovatiivisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat tutkimustyötä ja opiskelua. Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n omistavat Suomen valtio sekä pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistot. www.sykoy.fi