Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Ajankohtaista Etelä-Pohjanmaalta: Digitaalisuus valtaa ikkunat

Tekes tiedottaa

Ajankohtaista Etelä-Pohjanmaalta: Digitaalisuus valtaa ikkunat

Julkaistu: 17.06.2015 klo 14:00
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Skaala toi markkinoille 2014 ikkunoihin integroidun ilmanvaihtolaitteen ja lämmön talteenoton. Energiatehokkuutta ja sisäilman laatua voidaan parantaa tuotteen myötä myös vanhoissa rakennuksissa. Lähtökohtana kokonaisuudelle olivat Euroopan ja sitä kautta kansallisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen sekä sisäilmaongelmien ratkaisu.

Skaalan Alfa cLean -ikkunat on ensisijaisesti tarkoitettu korjausrakentamiseen, minkä vuoksi reunaehdot olivat tiukat. Uusi tekniikka ei saa vaikuttaa asennusaukon kokoon eikä valoaukko saa pienentyä.

Vanhojen rakennusten poistopuhaltimella varustettu tai painovoimainen ilmanvaihto paranee, kun uusien ikkunoiden kautta tuodaan ohjatusti korvausilmaa ja tuloilman määrä kasvaa. Tavanomaisessa ikkunaremontissa tämä tarkoittaa pahimmillaan sitä, että energiatehokkuus huononee tai korkeintaan pysyy ennallaan ikkunoiden vaihdon myötä, koska suuremman poistoilmamäärän kautta karkaa lämpöenergiaa enemmän ulos kuin ikkunoiden vaihdolla säästetään. Ilmanvaihtolaitteen ja lämmön talteenoton integrointi ikkunaan poistaa tämän ongelman.

Skaalan ratkaisussa hiilidioksidi- ja kosteusanturit on asennettu ikkunoissa olevaan ilmanvaihtolaitteeseen, minkä ansiosta ilmanvaihtoa voidaan säätää huonekohtaisesti. Yleensä ilmanvaihtojärjestelmissä on se ongelma, että yhden huoneen suuri henkilö- ja hiilidioksidimäärä kasvattaa ilmanvaihtoa tarpeettomasti koko rakennuksessa.

Alfa cLean -ikkunat voivat kommunikoida keskenään langattomasti tai kiinteän verkon avulla. Järjestelmä optimoi sisäilmaa jatkuvasti. Tarvittaessa järjestelmää voidaan säätää jokaisen ikkunan yhteydessä olevasta säätöpaneelista tai erillisellä mobiilisovelluksella.

Ikkunoiden yhteyteen asennettavia ilmanvaihtolaitteita on olemassa maailmalla, mutta ne eivät sovellu Suomen oloihin. Esimerkiksi kondenssiveden hallintaa talviolosuhteissa ei ole huomioitu ulkomaisissa ratkaisuissa. Ne saattavat myös vaatia muutoksia joko talon rakenteeseen tai valoaukon kokoon.

Esiselvitykset tehtiin Vaasan yliopiston kanssa vuonna 2011. Tätä seurasi Tekesin rahoittama projekti, jossa ryhdyttiin suunnittelemaan kokonaisuutta. Mukana oli tutkimuslaitoksia sekä pk-yrityksiä. Julkistus tapahtui Finnbuildissa 2014.

"Perinteinen ikkuna- ja ovivalmistaja joutui projektissa uudelle alueelle. On valtava hyppy, kun ikkunaan asennetaan koneita ja elektroniikkaa. Tarvittiin osaamista muun muassa ICT- ja ilmastointiasioista", kuvaa Skaalan kehitysjohtaja Jyrki Jaskari.

"Tekesin rahoitus ja muu tuki on ollut merkittävää. Ilman niitä tämän tuotteen aikajänne ideasta markkinoille olisi moninkertainen."

Yhtiöllä on vientiä Iso-Britanniaan, Ruotsiin ja Venäjälle, missä avattiin tehdas maaliskuussa 2015 Pietarin alueelle. Selvityksiä muiden maiden markkinoiden osalta on käynnissä.

Kyselyjä on tullut myös uusien talojen rakentajilta, ja tätäkin markkinaa kartoitetaan.

Kehitysjohtaja Jyrki Jaskari
jyrki.jaskari(at)skaala.com

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Viestintäpäällikkö Eero Lukin, Tekes