Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » A-Insinöörit suunnittelemaan voimalaitoksen runkoa maanjäristysalueelle – kevyestä tehdään sitkeää dy-naamisen laskennan avulla

A-Insinöörit Oy

Julkaistu: 02.04.2014 klo 10:08
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

A-Insinöörit on tehnyt merkittävän voimalaitossuunnittelusopimuksen Foster Wheeler Energia Oy:n kanssa. Toimeksianto kattaa Izmirin lähelle Soman alueelle rakennettaviin kahteen kattilalaitokseen teräsrakenteiden rakenne- ja konepajasuunnittelun sekä kuorirakennesuunnittelun. Erityisen haastavaksi projektin tekee sen sijainti Länsi-Turkissa. Izmir sijaitsee maailman aktiivisimpiin kuuluvalla maanjäristysalueella, jossa tapahtuu keskimäärin yli kymmenen voimakkuudeltaan neljän, ja yksi yli viiden richterin maanjäristystä vuodessa. Kuuden richterin järistyksiä on koettu kaksi viimeisen kahden vuosikymmenen aikana. Izmirin maanjäristyskuorma vastaa Chilen, Japanin ja Kalifornian riskialueita.

”Tämä on meille huikea haaste ja mahdollisuus. Tavoitteenamme on suunnitella asiakkaalle mahdollisimman turvalliset mutta samalla edulliset rakenteet. Toisin sanoen, tavoitteenamme on mahdollisimman sitkeä ja kevyt rakennuksen runko”, kertoo hankkeessa A-Insinööreillä projektipäällikkönä toimiva Jussi Vaiste.

”Mahdollisessa maanjäristyksessä rungon toiminta pitää olla hyvin ennustettavissa. Tähän käytämme apunamme dynaamista laskentaa. Painavien laitteiden massan ja jäykkyyden huomioiminen rakennuksen rungon dynaamisessa laskennassa auttaa saamaan oletetusta sortumismekanismista mahdollisimman hallitun ja rajoitetun. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ravistelemme voimalaitosta suunnittelumallissa laitteineen päivineen. Tällä tavalla tutkimme sen käyttäytymistä, ja saamme lopputuloksesta hyvän”, Vaiste jatkaa.

Kansainvälisissä projekteissa A-Insinöörien toimintamalliin kuuluu paikallisten vahvojen kumppanien hankkiminen suomalaisen suunnitteluosaamisen tueksi. Voimalaitosprojektissa paikallisena maanjäristyskuormien konsulttina toimii huippuasiantuntija Izmirin yliopistosta, ja lisäksi turkkilainen insinööritoimisto tarjoaa taustatukea paikallisten standardien täyttämisessä. ”Joudumme aina opettelemaan uusia taitoja, kun menemme erityisolosuhteisiin. Turkissa tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että joudumme toimimaan kahden eri standardimaailman kanssa. Tarvitsemme siis myös paikallisen rakennuskulttuurin ja vaatimusten tuntemusta”, kuvaa hanketta A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen.

Jyrki Keinänen, toimitusjohtaja, puh. 0207 911 701, jyrki.keinanen@ains.fi

Timo Leppänen, yksikönjohtaja, puh. 0207 911 810, timo.leppanen@ains.fi

Jussi Vaiste, projektipäällikkö, teräsrakenteiden suunnittelupäällikkö, puh. 0207 911 828, jussi.vaiste@ains.fi

A-Insinöörit yrityksenä

A-INSINÖÖRIT on voimakkaasti kasvanut rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja infrasuunnittelun konserni, joka toimii Suomessa valtakunnallisesti. Vuonna 2013 liikevaihto oli 40 miljoonaa euroa ja vuoden 2013 lopulla henkilöstömäärä oli lähes 450. A-INSINÖÖRIT-toiminnan perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-INSINÖÖRIT haluaa olla taitava ja turvallinen kumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

www.ains.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon