Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » A-Insinöörit laajentaa toimintaansa rakennusakustiikan kokonaispalveluihin – Suomen johtavia akustiikkasuunnittelijoita A-Insinöörien palvelukseen

A-Insinöörit Oy

Julkaistu: 13.08.2013 klo 10:06
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

A-Insinöörit käynnistää 1.9.2013 alkaen kokonaisvaltaisen rakennusakustiikan ja ympäristömeluselvitysten suunnittelupalvelun sekä näihin liittyvät mittauspalvelut. Akustiikan ryhmän ydinjoukon muodostavat kokeneet akustiikkasuunnittelijat TkL Mikko Kylliäinen sekä diplomi-insinöörit Timo Huhtala, Antti Mikkilä, Jussi Rauhala ja Ilkka Valovirta.

”Akustiikkasuunnittelun palveluiden käynnistäminen valtakunnallisesti on merkittävä täydennys A-Insinöörien rakentamisen suunnittelun ja konsultoinnin kokonaispalveluihin ja tämä laajennus akustiikan suunnitteluun on pitkän aikavälin strategisen tavoitteemme mukainen. Uskon, että jatkossa akustiikkasuunnittelun merkitys tulee entisestään korostumaan rakennushankkeissa, eikä pelkästään sen takia, että tulevaisuudessa rakentaminen kaupungeissa suuntautuu tässä mielessä yhä vaativampiin paikkoihin, kuten rataverkoston varteen,” kertoo hallituksen puheenjohtaja, vt. toimitusjohtaja Heikki Käkönen.

1.9.2013  A-Insinööreissä aloittavalla akustiikkaryhmällä on akustiikan alan suunnittelukokemusta yhteensä yli 50 vuotta:

Tekniikan lisensiaatti Mikko Kylliäinen on ansioitunut akustiikan alan tutkijana niin Suomessa kuin kansainvälisestikin ja akustiikan opetuksen kehittäjänä Tampereen teknillisen yliopiston yliassistenttina. Suunnittelijana hän on osallistunut 150 akustisesti vaativan rakennuksen suunnitteluun ja lähes 100 kaavoitukseen ja rakennuslupiin liittyvän meluselvityksen tekemiseen. Kylliäinen on julkaissut useita akustiikan alan tutkimuksia ja laatinut alan ohjeita ja käsikirjoja. Hänellä on myös FISE AA-suunnittelijapätevyys akustiikassa. Mikko Kylliäinen tulee toimimaan A-Insinööreillä akustiikan suunnittelujohtajana.

DI Timo Huhtala on erikoistunut tärinä- ja runkomeluhaittojen selvittämiseen. Timo Huhtalan diplomityö on käsitellyt raideliikenteen tärinähaittojen mittaamista sekä arvioimista asuinrakennusten suunnittelun näkökulmasta. Hän on pitänyt näistä aiheista useita koulutustilaisuuksia ja laatinut tieteellisiä kirjoituksia alan julkaisuihin. Huhtalalla on akustiikan FISE A-suunnittelijapätevyys. Timo Huhtala tulee työskentelemään A-Insinööreillä akustiikkasuunnittelun projektipäällikkönä.

DI Jussi Rauhalalla on monipuolinen rakennusakustiikan alan suunnittelukokemus 13 vuoden ajalta. Hän on julkaissut merkittävän määrän alaan liittyviä tutkimuksia ja lehtiartikkeleita. Ääneneristysasiat ja huoneakustiikka ovat Rauhalan erityisosaamista. Jussi Rauhala tulee työskentelemään A-Insinööreillä akustiikkasuunnittelun projektipäällikkönä.

DI Antti Mikkilällä on laajaa julkisten rakennusten ja toimistorakennusten rakennusakustiikan suunnittelukokemusta kuuden vuoden ajalta. Hänellä on myös rakentamisen suunnittelukokemusta arkkitehtitoimistosta yli neljän vuoden ajalta. Mikkilä on tehnyt töitä useissa rakennus- ja huoneakustiikan sekä ilmastoinnin äänenhallinnan suunnitteluhankkeissa sekä kaavoitukseen ja melunsuojaukseen liittyvissä melunselvitystöissä.  Antti Mikkilä tulee työskentelemään A-Insinööreillä akustiikkasuunnittelun projektipäällikkönä.

DI Ilkka Valovirta on ennen akustiikan suunnitteluun syventymistään toiminut viiden vuoden ajan tutkijana TTY:llä rakennusfysiikan saralla. Hänellä on myös yli viiden vuoden rakennesuunnittelukokemus mm. A-Insinööreillä. Tunnustuksena hyvästä perehtyneisyydestä rakennusfysiikkaan, Valovirralla on FISE AA-rakennusfysiikan suunnittelijapätevyys. Ilkka Valovirta tulee työskentelemään A-Insinööreillä akustiikkasuunnittelijana.

”Akustiikkasuunnittelu on rakennusalalla kasvualue. Korjausrakentamisen ja rakennusten käyttötarkoitusten muutosten myötä akustiikan osaamista tarvitaan jatkuvasti enemmän, sillä ratkaisut ovat usein vaativia. Tällä alueella olen jo aiemmin tehnyt laajasti hyvää yhteistyötä A-Insinöörien kanssa. Myös uudisrakentamisessa rakennusten akustiselle toimivuudelle asetetaan koko ajan enemmän vaatimuksia. Tämä näkyy niin toimisto-, sairaala- kuin oppilaitosrakentamisessa. Esimerkiksi kouluihin tehdään nykyisin äänitysstudioita, tarkkaamoita ja monen sadan hengen auditorioita”, toteaa Mikko Kylliäinen.

Akustiikan ryhmästä muodostetaan A-Insinööreihin oma yksikkö ja se palvelee tällä erikoisosaamisalalla valtakunnallisesti. Yksikönjohtajana toimii Valtteri Meriläinen, joka jatkaa myös asuin- ja liikerakentamisen yksikönjohtajana. ”Vaikka rakennusakustiikan ja ympäristömeluselvitysten suunnittelu on A-Insinööreille palveluna uusi, on henkilöillä erittäin vahva ammattitaito. Tämä antaa meille mahdollisuuden olla akustiikkasuunnittelun eturivissä heti alusta alkaen. Jatkossa tavoitteenamme on kehittyä sekä valtakunnallisesti että ammatillisesti Suomen johtavaksi akustiikka-alan osaajaksi”, kommentoi yksikönjohtaja Valtteri Meriläinen

Lisätiedot:
Akustiikan suunnittelujohtaja Mikko Kylliäinen puh. 040 641 8959 tai mikko.kylliainen@ains.fi
Akustiikan yksikönjohtaja Valtteri Meriläinen puh.040 5042063 tai valtteri.merilainen@ains.fi
A-Insinöörit Oy hallituksen puheenjohtaja, vt. toimitusjohtaja Heikki Käkönen, puh.0400 834198 tai heikki.kakonen@ains.fi

A-Insinöörit on voimakkaasti kasvanut rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja infrasuunnittelun konserni, joka toimii Suomessa neljällä paikkakunnalla. Vuoden 2013 liikevaihtotavoite on noin 40 M€. A-Insinöörejä on jo yli 400 alansa erikoisasiantuntijaa. Toiminnan perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-Insinöörit haluaa olla taitava ja turvallinen kumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki