Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » 50 vuotta täyttävä Lattian- ja seinänpäällysteliitto: osaavan työvoiman saatavuus turvattava

Rakennusteollisuus RT

Julkaistu: 26.05.2011 klo 13:15
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Koulutetun työvoiman riittävyys huolettaa jälleen rakentajia. Osaavat kädentaitajat takaavat työn tuloksen ja laadun, mutta ilman asianmukaista koulutusta se ei onnistu. Huoli korostuu etenkin pienillä ja erityisosaamista edellyttävillä aloilla, kuten lattian- ja seinäpäällystealalla, johon julkisella koululaitoksella ei ole tarjota alan ammatillista perustutkintoa lainkaan.

Lattian- ja seinänpäällystemateriaalien toimittajia sekä urakoitsijoita edustava Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry täyttää toukokuussa 50 vuotta. Juhlavuottaan viettävä liitto on huolissaan siitä, mistä ala löytää tulevaisuudessa koulutetut lattia- ja seinäpintojen asentajat.

”Alalle tarvitaan koulutettuja nuoria osaajia, nuorille suunnattua pitkälle erikoistunutta koulutusta annetaan tällä hetkellä muun muassa Maalariammattikoulun Kannatusyhdistys ry:n ja Turun Ammattiopistosäätiön järjestämässä koulutuksessa. Niiden toiminta yksityisinä koulutuksen järjestäjinä tulee turvata”, sanoo Lattian- ja seinänpäällysteliiton puheenjohtaja Janne Timlin. Hän on huolissaan pienten, erityisosaamista vaativien ammattien koulutuksen tulevaisuudesta, kun kunnissa suositaan suuria opetusyksikköjä.

Juhlavuoden kunniaksi Lattian- ja seinänpäällysteliitto on julkaissut Lauri Seppäsen kirjoittaman liiton 50-vuotishistoriikin ”Ihmisten jaloissa”, jonka lehdistökappaleita voi pyytää sähköpostilla pirkko.kankaanpaa@rakennusteollisuus.fi.

Lisätiedot: Lattian- ja seinänpäällysteliiton toimitusjohtaja Jari Lahtinen, puh. 0400 817 997

Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry on lattian- ja seinänpäällystämisessä käytettävien materiaalien valmistajien ja maahantuojien sekä näitä tuotteita asentavien yritysten toimialajärjestö. Lattian- ja seinänpäällysteliitto on Rakennusteollisuus RT ry:n ja sitä kautta Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n jäsenliitto. Liittoon kuuluu 60 urakoitsijajäsenliikettä sekä noin 30 materiaalitoimittajaa.