Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » Lasermerkintöihin erikoistunut Cajo Technologies ja Sangen Oy yhteistyöhön - Tölkkien etiketöinti ilman lakkoja ja väriaineita voi mullistaa koko teollisuutta

Sangen Oy

Julkaistu: 06.04.2016 klo 09:15
Julkaisija: Sangen Oy

Lasermerkintöihin erikoistunut Cajo Technologies ja Sangen Oy yhteistyöhön - Tölkkien etiketöinti ilman lakkoja ja väriaineita voi mullistaa koko teollisuutta

Lasermerkintöihin erikoistunut Cajo Technologies ja Tornion Panimoa varten osakeannin avannut Sangen Oy ovat aloittaneet yhteistyön. ”Näemme kumppanuudessa paljon mahdollisuuksia. Olemme testanneet teknologiaamme Sangen Oy:n toimittamiin tölkkeihin ja tulokset ovat hämmästyttävän hyviä”, kertoo Cajon perustaja, toimitusjohtaja Niko Karsikas.

Laserilla voidaan merkitä ja kuvioida myös terästä, puuta, lasia ja muovia. ”Nämä kaikki mahdollisuuden kiinnostavat meitä”, kertoo Sangen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas.

Teknologia tuo rajattomia mahdollisuuksia sopimusvalmistukseen.

Yritysten tavoitteena on suunnitella ja pilotoida teknologiaa tölkityslinjaston yhtenä osana. Projekti tähtää energiatehokkuuden parantamiseen ja ympäristömyönteisempään teknologiaan. Projektiin tullaan hakemaan rahoitusapua mm. Tekesiltä.  Prosessin tulosten toimivuus voidaan osoittaa vain tarpeeksi suuressa mittakaavassa ja todellisessa ympäristössä.

”Kustannuksiltaan tekniikka on jopa olemassa olevia teknologioita edullisempi. Vaikka tarkempia laskelmia ei ole tehty, niin on selvää, että jos lakat ja liuottimet voitaisiin poistaa jo tuotantovaiheesta, teknologia olisi ylivertainen ja ekologisesti paras vaihtoehto”, täsmentää Ahokas.

Yhteistyö kahden pienen ja kasvuhaluisen yrityksen kanssa  on äärettömän mielenkiintoista.  ”Teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia räätälöityihin pieniin asiakaskohtaisiin tuote-eriin”, kertoo Sangen Oy:n markkinoinnista ja mainonnasta vastaava, Jami Teirikari.

”Kustannustehokkuuden ja ekologisuustekijöiden lisäksi teknologiamme on prosessinopeudenkin puolesta erittäin kilpailukykyinen verrattuna nykyisin käytössä oleviin menetelmiin. Lisäksi laserkuviointi mahdollistaa aivan uuden totutusta poikkeavan tyylisuunnan tölkkien visualisointiin”, täsmentää Karsikas

Suomessa tölkki on nykyään vallitseva pakkausmuoto. Maailmalla tölkkienvalmistus on lähes 300 miljardin euron markkina. Tölkinvalmistusta on pidetty vain suurten volyymien markkinana ja minimitoimituserä on noin 300 000 tölkkiä. Uusi laserkuviointiteknologia antaisi pienemmille tuotantomäärille uusia mahdollisuuksia myös tölkkipakkaukseen.

Linkki videoon

Sangen Oy

Mikko Ahokas, hallituksen puheenjohtaja

mikko.ahokas@sangen.fi

Kaitoväylä 1 F 2, FI-90570 Oulu, Finland

www.sangen.fi

Cajo Technologies Oy

Niko Karsikas, toimitusjohtaja

niko.karsikas@cajo.fi

Rasivainiontie 8, FI-90440 Kempele

www.cajo.fi

Sangen Oy on oululainen v. 2015 perustettu yritys, joka valmistaa ja valmistuttaa alkoholipitoisia juomia, pääasiassa suomalaisista puhtaista raaka-aineista. Toiminnan ytimenä on tuotekehityslaboratorio. Sangen Oy on myös Tornion Panimon pääomistaja ja aloittanut 10.2. investoinnin kohteena olevalle panimolle erillisen osakeannin osoitteessa www.sangen.fi/anti.

Cajo Technologies on kempeleläinen yritys, joka mahdollistaa uudenlaisen tavan toteuttaa pysyviä merkintöjä ja värikuviointeja lähes kaikille materiaaleille. Patentoitu teknologia tarjoaa ainutlaatuisia ratkaisuja brändäyksestä ja tuotekustomoinnista teollisuuden merkintöihin ja merkintäpalvelun tehostamiseen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki