Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » Lahopuutarha-kilpailun voittajista mallia puistoihin

Suomen luonnonsuojeluliitto

Lahopuutarha-kilpailun voittajista mallia puistoihin

Julkaistu: 14.11.2013 klo 11:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto järjesti yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa suunnittelukilpailun, jossa tehtävänä oli suunnitella puistoympäristöön sopiva Lahopuutarha. Sen tuli hyödyttää luonnon monimuotoisuutta, olla esteettisesti kiehtova, ympäristöönsä sopiva sekä turvallinen.

Kilpailun voittivat Sofia Tigerstedt ja Kimmo Heikkinen työllään "Lahokehä". Voittajatyö toteutetaan todennäköisesti vuoden 2014 aikana Aalto-yliopiston kampukselle sekä Helsingin kaupungin puistoon. Lisäksi voittajatyöryhmä sai 1000 € rahapalkinnon.

Toisen palkinnon voitti Saara Oilinki työllään "Laho tuli puutarhaan". Kolmantena palkittiin Amanda Bogdanoff, Emma Vanhatalo ja Sanna Välimäki työstään "Lahopuuhelmet".

”Laho puu ei olekaan ruma tai turha, vaan lumoava ja tärkeä osa myös puistojen ja puutarhojen hyvinvointia. Lahopuu tuo elämyksen puistoon. On outoa, että lahoavat puut on vuosikymmenien ajan poistettu niin pihoilta, puutarhoista, puistoista kuin metsistäkin. Ainakin Lahopuutarha-kilpailun suunnitelmien korkea taso ja tyylikäs voittajatyö antavat uskoa muutokseen”, sanoo puheenjohtaja Risto Sulkava Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Voittajatyö "Lahokehä" on mahdollista toteuttaa periaatteessa mihin tahansa puistoon. Siinä lahopuuta eri muodoissaan sisältävää keskustaa ympäröi lahopuuaita. Tähän aitaan pinotaan oksia, risuja ja paksumpiakin pölkkyjä, sitä mukaa kun niitä puiston hoidossa syntyy. Syntyvä lahopuujatkumo ylläpitää luonnon monimuotoisuutta ja tuo kustannussäästöjä puiston hoitoon.

Aidan sisäpuolelle sijoitetaan näyttäviä, suurikokoisia puunrunkoja ja pölkkyjä lahoamaan omaan tahtiinsa. Ihmiset voivat istahtaa rungoille ja ihmetellä niillä kasvavia kääpiä sekä muuta elämää. Kävijä voi lahopuun päästä löytyvää QR-koodia hyödyntäen siirtyä nopeasti nettisivuille perehtymään tarkemmin asiaan.

”Kun ihminen tulee Lahokehän sisäpuolelle, hän varmasti vaikuttuu. Edessä on kuin pala villiä suomalaista metsäluontoa veistoksellisessa paketissa. Voi vain ihmetellä miksei tällaista Suomi-brändin kaupunkiversiota ole jokaisessa Suomen puistossa”, arvioi voittajatyötä professori Jari Niemelä Helsingin yliopistosta.

Lahopuutarha-kilpailun arviointiraatiin kuuluivat: Prof. Jyrki Sinkkilä (Aalto-yliopisto), FT Kati Vierikko ja Prof. Jari Niemelä (Helsingin yliopisto), FT Risto Sulkava (Suomen luonnonsuojeluliitto), luontoasiantuntija Tuuli Ylikotila (Helsingin kaupungin Rakennusvirasto) ja yksikön johtaja Lauri Saaristo (Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio).

Kaikki kilpailutyöt ja arviointiraadin niistä kirjaamat kommentit löytyvät verkko-osoitteesta: www.sll.fi/lahopuutarha. Lahopuutarha-hanketta rahoittaa Maj ja Tor Nesslingin säätiö.

Risto Sulkava, puheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, risto.sulkava@sll.fi, p. 050 560 2113

Jyrki Sinkkilä, maisema-arkkitehtuurin professori, Aalto yliopisto, jyrki.sinkkila@aalto.fi, p. 040 592 8156

Jari Niemelä, kaupunkiekologian professori, Helsingin yliopisto, jari.niemela@helsinki.fi, p. 040-740 8539

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto