Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » Kultaranta-kirja esittelee tasavallan presidentin kesäasunnon arkkitehtuuria ja vaiheita

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 20.10.2014 klo 12:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kultaranta kertoo Lars Sonckin suunnitelman graniittilinnan ja sitä ympäröivän puiston ja rakennusten vaiheista: arkkitehtuurista, puistosuunnittelusta, sisustuksesta ja talon asukkaista. Teos luovutettiin tänään tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja hänen puolisolleen rouva Jenni Haukiolle Mäntyniemessä.

Liikemies Alfred Kordelinin kesäasunnokseen 1910-luvulla rakennuttama Kultaranta siirtyi hänen kuolemansa jälkeen valtion omistukseen, ja taloa ryhdyttiin sisustamaan presidenttien kesäasunnoksi.

Kauniin puiston ja meren ympäröimä kalliolinna on tarjonnut kesänviettopaikan presidenteillemme, ja se on vastaanottanut valtionpäämiehiä eri puolilta maailmaa. Kultaranta kuuluu arkkitehtuurisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen kansallisomaisuuteemme. Teos esittelee monipuolisesti Kultarannan rakennuksien ja puiston muotoutumista nykyiseen asuunsa.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantaman kirjan on toimittanut Hannu Heikkilä, ja muina kirjoittajina ovat Pekka Korvenmaa, Jukka Relas ja Pirjo Uino. Esipuheen kirjaan on kirjoittanut tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Teosta kuvittavat valokuvaaja Taneli Eskolan ainutlaatuiset valokuvat Kultarannasta eri vuodenaikoina. Kirjan rahoittamiseen on osallistunut Alfred Kordelinin säätiö.

Linkki lehdistöpakettiin, jossa kirjan kansikuva ja kuvitusta

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki