Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » Heinäkuussa ahkeroidaan ja laiskotellaan kasviloiston puolesta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Heinäkuussa ahkeroidaan ja laiskotellaan kasviloiston puolesta

Julkaistu: 03.07.2013 klo 07:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Heinäkuu on perinteisesti heinänteon aikaa ja samalla erinomaista aikaa uhanalaisten perinnemaisemien hyväksi tehtävälle työlle. Sadan vuoden takaisista perinnemaisemista on jäljellä enää vain yksi prosentti. Kasvimaailmaa voi auttaa niin Luonnonsuojeluliiton talkoissa, omalla pihallaan ahkeroiden kuin antamalla ruohonleikkaajalle sopivissa paikoissa lepoa.

Suomen luonnonsuojeluliiton ja VR:n tänä kesänä päättyvä yhteistyö on nostanut osaltaan perinnemaisemien suojelua maassamme uudelle tasolle. Kuuden vuoden aikana ovat sadat vapaaehtoiset luonnonsuojelu- ja kyläyhdistyksissä huolehtineet arvokkaista perinnemaisemista 70 kohteessa ympäri Suomen. Matkalla maisemaan –yhteistyöhanke voitti Suomen parhaan maisemahankkeen tunnustuksen vuonna 2010. Yhteistyö on saanut näkyvyyttä myös Euroopan maisemayleissopimuksen puitteissa.

Yhteistyö jatkuu kesällä vielä viidellä hoitokohteella. VR:n kummikohteet ovat Salon Kirjolanmäki, Keuruun Haapamäen asemanniitty, Ylivieskan Vähäkangas, Liperin Viininmäen aseman radanvarsiniitty sekä Keminmaan kirkkojen niityt.

"Monet yhdistykset ja aktiivit jatkavat omaehtoisesti muidenkin kohteiden hoitoa myös tulevina kesinä. Kaunis ja hoidettu maisema uhanalaisine lajeineen on paras palkinto hoitotyön tekijöille", aluepäällikkö Hannu Klemola Suomen luonnonsuojeluliitosta kertoo.

Myös Suomen luonnonsuojeluliiton ja yhteistyökumppaneiden järjestämä Luonnonkukkien päivä on säilyttänyt suosionsa. Teemapäivää on järjestetty Suomessa jo 10 vuotta ja tänä vuonna sitä vietettiin kesäkuun 16. päivä, jolloin järjestettiin 101 opastettua retkeä eri puolilla Suomea.

"Vuodesta toiseen retkeläisiä riittää, satoi tai paistoi. Retkeläiset rohkaistuvat myös tutkimaan oman pihapiirinsä kasveja, kun oppaiden avustuksella kasvien tunnistustaidot karttuvat", kertoo Luonnonkukkien päivän koordinaattori Marja Haatanen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Vähitellen vahvistuvana trendinä on luonnonmukaisten alueiden lisääntyminen pihapiireissä. Hallittu hoitamattomuus on keino vaalia luonnon monimuotoisuutta. Luonnon tarkkailu omassa lähiympäristössä on kaikenikäisille erinomainen tapa vaalia luontosuhdetta.

Kotipihoilla on mahdollista muuttaa osa autiosta nurmikosta eläväksi kukkaniityksi. Se ottaa aikansa, mutta palkitsee muuttuessaan perhosia ja hyönteisiä houkuttelevaksi luontokeitaaksi. Vähenevä nurmikon leikkuu jättää aikaa myös luonnosta nautiskeluun ja lepoon. Ulkolaisten puutarhalajien sijasta kannattaa suosia kotimaisia luonnonkukkia, joita on saatavissa valmiina siemenseoksina.

Lisätietoa:

- Suomen luonnonsuojeluliiton talkoot ja perinnemaisematyö:

- Vinkkejä omalle pihalle SLL:n verkkosivustolla:

- aluepäällikkö Hannu Klemola, SLL Varsinais-Suomen luonnonsuojelupiiri, puh. 02-235 5255, 040-372 5301, varsinais-suomi@sll.fi

- Luonnonkukkien päivän koordinaattori Marja Haatanen, SLL, puh. p. 044-559 9755

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto