Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » Aika torjua pihan haitallisia vieraskasveja

Suomen luonnonsuojeluliitto

Aika torjua pihan haitallisia vieraskasveja

Julkaistu: 02.05.2014 klo 09:30
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kannustaa suomalaisia tunnistamaan ja torjumaan haitallisia vieraskasvilajeja sekä ilmoittamaan niistä. Kevät on hyvää aikaa kitkeä puutarhasta vielä taimivaiheessa olevat haitalliset lajit, kuten jättipalsami ja jättiputket. Kaikki havainnot haitallisista vieraslajeista kannattaa ilmoittaa www.vieraslajit.fi -sivuston kautta.

Vieraslajit ovat lajeja, jotka ovat levinneet luontaiselta levinneisyysalueeltaan uudelle alueelle ihmisen mukana joko tahattomasti tai tarkoituksella. Haitallisiksi luokitellaan sellaiset vieraslajit jotka voivat syrjäyttää alkuperäistä lajistoa sekä aiheuttaa ihmisille terveydellistä, taloudellista tai eettistä haittaa.

“Suomessa tunnetuimpia haitallisia vieraskasvilajeja ovat komealupiini, jättipalsami, jättiputket sekä kurtturuusu. Lisäksi tyypillisiä puutarhakarkulaisia ovat karhunköynnökset, pohjoisamerikkalaiset piiskut, kuten kanadanpiisku sekä etelänruttojuuri “, kertoo lupiinia Turun yliopistolla tutkiva ja vieraslajeista väitellyt Miia Jauni.

Luonnonsuojeluliiton vieraslajiasiantuntija Markus Seppälä kertoo, että voimme pysäyttää vakiintuneiden vieraskasvien leviämisen ja uusien haitallisten vieraskasvien saapumisen vain niin, että jokainen suomalainen osallistuu torjuntaan joko ilmoittamalla havaintonsa, osallistumalla hävitystalkoisiin tai varmistamalla, ettei itse vahingossa edesauta vieraslajien leviämistä.

“Useimmat haitalliset vieraskasvilajit tunnistaa helposti. Opettelu kannattaa aloittaa esimerkiksi näyttävästä jättipalsamista, joka on helppo tunnistaa jo siementaimesta, Markus Seppälä sanoo. Pienet jättipalsamikasvustot voidaan hävittää kitkemällä kasvit yksitellen pois jo keväällä, ennen siementen kypsymistä. Hyvän tuloksen saavuttamiseksi kitkeminen kannattaa toistaa kolme kertaa kesän aikana ja varmistaa vielä seuraavana vuonna.

Suomen luonnonsuojeluliiton paikallisyhdistykset järjestävät vuosittain haitallisten lajien torjuntatalkoita. Voit myös itse aktivoitua asuinalueellasi keräämällä kartoitus- tai torjuntaporukan. Ohjeita saat Luonnonsuojeluliiton verkkosivuilta tai oman kuntasi ympäristöviranomaisilta.

“Haitallisten vieraskasvien leviämisen estämiseksi on ensisijaisen tärkeää, ettei puutarhoissa enää kasvatettaisi haitallisiksi luokiteltuja koristekasveja, vaan suosittaisiin alkuperäisiä luonnonkasveja ulkomaisten koristekasvien sijaan. Puutarhakarkulaisten välttämiseksi on myös suositeltavaa hävittää puutarhajäte kompostoimalla tai hakettamalla”, sanoo Miia Jauni.”

Lisätiedot:

- Vieraslajiasiantuntija Markus Seppälä, puh. 044 306 9546, markus.seppala@sll.fi

- MMT Miia Jauni, miia.jauni@gmail.com

Kuva: Jättipalsamin siementaimi. Kuvaaja: Markus Seppälä

Lue lisää: http://www.sll.fi/mita-sina-voit-tehda/omalla-pihalla/tunnista-vieraslajit

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Laura Rantanen, tiedottaja
Suomen luonnonsuojeluliitto