Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Viitanen vaatii hallitusta selventämään Kreikka-linjaansa

SDP Tiedotus

Viitanen vaatii hallitusta selventämään Kreikka-linjaansa

Julkaistu: 08.07.2015 klo 17:06
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan ryhmävastaava Pia Viitanen vaatii hallitusta selventämään Kreikka-linjaansa.

Viitanen sanoo hallituksen pääministerin ja varapääministerin lausuntojen olevan hämmentävän erilaisia ja pelkää eriseuraisuuden heikentävän Suomen uskottavuutta.

- Maanantaina pääministerin sijainen ministeri Soini torjui kolmannen Kreikka-paketin ja sanoi sen merkitsevän Suomen vastuiden kasvattamista. Tiistaina pääministeri Sipilä linjasi julkisuudessa Suomen hyväksyvän kolmannen tukipaketin, kunhan se tapahtuu EU:n kriisirahaston EVM:n nykyisen pääoman puitteissa. Sipilän tulkinnalla todelliset vastuut Kreikka-tuesta tulisivat kasvamaan, arvioi Viitanen.

Juupas-eipäs-vaarinhousut-lausunnot heikentävät Suomen kannanottojen uskottavuutta.

- Nyt, kun uusi lainahakemus on jätetty, tarvitaan pääministeriltä ja hänen sijaiseltaan nopeasti yhteinen ilmoitus siitä, mikä on hallituksen kanta ja ovatko he molemmat valmiita uuteen tukipakettiin, jonka suuruuden on viimeisten tietojen mukaan arveltu paisuneen jopa yli 50 miljardin euron.