Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Vapaaehtoistyön helpottaminen uuden hallituksen työlistalle

Suomen Keskusta r.p.

Vapaaehtoistyön helpottaminen uuden hallituksen työlistalle

Julkaistu: 08.02.2015 klo 16:16
Julkaisija: Suomen Keskusta r.p.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Anne Kalmari Sosiaali- ja terveysjärjestöt osana hyvinvoinnin turvaamista -seminaarissa Keskustan eduskuntavaaliristeilyllä m/s Baltic Queenilla 8.2.2015

Vapaaehtoistyön helpottaminen uuden hallituksen työlistalle

Järjestöissä ja laajemmin kansalaisyhteiskunnassa tehtävän vapaaehtoistyön helpottaminen on otettava eduskuntavaalien jälkeen muodostettavan hallituksen työlistalle.

Nykyinen vapaaehtoistyötä koskeva lainsäädäntö on viime vuosituhannelta. Mahdollistamisen sijaan se asettaa esteitä vapaaehtoistyölle. Tarpeettomat rajoitukset on poistettava ja nostettava kolmannen sektorin ääni paremmin kuuluviin yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.

Pienten kulukorvausten verottomuus ja työttömän oikeus yleishyödylliseen vapaaehtoistyöhön ovat esimerkkejä tarvittavista ratkaisuista. Myös rahankeräyslupien myöntämisessä on mentävä hitaista ja kalliista bunkkeripäätöksistä kohti avointa menettelyä.

Vapaaehtoistyön helpottaminen on yksi keino ehkäistä toimettomuutta ja lisätä välittämistä ja huolenpitoa yhteiskunnassa. Suomalaisilla on maailman mitassakin paljon motivaatiota vapaaehtoistyöhön ja omatoimisuuteen. Motivaation voivat pilata tarpeeton byrokratia ja sääntely sekä ökyily, eliitin ylimielisyys ja kohtuuttomat edut. Ahneutta vastaan on taisteltava politiikan keinoin.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Anne Kalmari, puhelin 050 512 2084