Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Vailla vakinaista asunto ry: hätämajoitukseen pääsy ei ole yhdenvertaista

Vailla vakinaista asunto ry: hätämajoitukseen pääsy ei ole yhdenvertaista

Julkaistu: 19.04.2016 klo 15:01
Julkaisija: Vailla vakinaista asuntoa ry

19.4.2016

Vailla vakinaista asunto ry: hätämajoitukseen pääsy ei ole yhdenvertaista

Pääsy hätämajoitukseen ei ole Helsingissä yhdenvertaista toisin kuin kaupunginhallituksen lausuntoesityksessä apulaisoikeusasiamiehelle väitetään. Vähintään kymmenet hätämajoitusta tarvitsevat asunnottomat jäävät kaupungin majoituksen ulkopuolelle.

”Kaupunki täyttää velvollisuutensa tarjota hätämajoitusta ainoastaan suhteessa omiin ohjeisiinsa, jotka ovat ristiriidassa sekä perustuslain että alemman lainsäädännön kanssa,” toteaa Vailla vakinaista asuntoa ry kaupunginhallituksen jäsenille eilen lähettämässään kirjeessä.

Kaupungin vastuulla on järjestää hätämajoitus kaikille sitä tarvitseville kunnan alueella oleskeleville asunnottomille, jotka eivät pysty majoitusta itse järjestämään. Myös kansainväliset sopimukset edellyttävät tätä.

”Vapaa liikkuvuus on EU-kansalaisen oikeus ja työvoiman liikkuvuus on EU-maiden yhteinen tavoite. Helsinki hyötyy vapaasta liikkumisesta työvoimana ja ostovoimana. Emme voi vain poimia rusinoita pullasta vaan vastuu on kannettava myös silloin, kun ihmiset eivät pärjää omillaan,” todetaan kirjeessä.

Tällä hetkellä Helsingissä arvioidaan olevan noin 300-400 rekisteröitymätöntä EU-kansalaista Romaniasta ja Bulgariasta. Vva ry:n Yökeskus Kalkkersissa vieraili vuonna 2015 noin 40 oikeudettomassa asemassa olevaa asunnotonta työnhakijaa Virosta ja muualta Euroopasta. Näiden ihmisten perustarpeista huolehtiminen ei ole Helsingin kokoiselle kaupungille kohtuuton tehtävä.

Lausuntoesitys jättää vastaamatta kysymykseen hätämajoitustilojen riittävyydestä. Jo nykyisellään kaupungin hätämajoituskapasiteetti pullistelee liitoksistaan etenkin talviaikaan. Hätämajoituskapasiteetin lisääminen on välttämätöntä myös helsinkiläisten asunnottomien hätämajoitusoikeuden turvaamiseksi.

----

Ohessa liitteenä Vva ry:n kirje kaupunginhallitukselle koskien lausuntoesitystä apulaisoikeusasiamiehelle hätämajoituksesta tehdyistä kanteluista. Tietojemme mukaan kaupunginhallitus on pöydännyt päätöksen lausunnosta ensi viikkoon.

Katri Immonen

Maahanmuuttoasioiden asiantuntija

katri.immonen(at)vvary.fi

Jussi Lehtonen

Matalan kynnyksen toiminnan esimies

Sähköposti:

jussi.lehtonen(at)vvary.fi

Vailla vakinaista asuntoa ry on asunnottomien itsensä vuonna 1986 perustama yhdistys, jonka tarkoituksena on varmistaa että kaikille järjestyy mahdollisuus itsenäiseen asumiseen sekä tarvittavat tukipalvelut. Yhdistys toimii valtakunnallisesti asunnottomien edunvalvojana ja on poliittisesti ja uskonnollisesti vapaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki