Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Uudenmaan Demarinuoret: Vahva metropolihallinto tarvitaan nyt!

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Uudenmaan Demarinuoret: Vahva metropolihallinto tarvitaan nyt!

Julkaistu: 05.03.2013 klo 21:13
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Uudenmaan Demarinuoret vaatii Suomen hallitukselta ripeitä toimia vahvan 16 kunnan metropolihallinnon toteuttamiseksi.  Tämä metropolihallinto pitäisi sisällään myös Lohjan ja Porvoon. ”Hallituksen nimeämien selvitysmiesten tänään julkistamassa metropoliselvityksessä esitetyt suuret kuntaliitokset ovat lähitulevaisuudessa täysin epärealistisia”, linjaa Uudenmaan Demarinuorten varapuheenjohtaja Jussi Kukkola. ”Esitetyn kaltainen kuntien pakkonaittaminen luo vain lisää sisäisiä pakotteita ja jännitteitä”, Kukkola jatkaa. Kukkola kehuu esitystä siitä, että selvitysmiehet korostavat kuitenkin metropolihallinnon tärkeyttä.

Uudenmaan Demarinuorten mielestä ainut toimiva keino hallita jo entisestään pirstaleista Uudenmaan aluetta on vahva 16 kunnan metropolihallinto. Uudenmaan Demarinuoret korostaa demokraattisesti kunnista valitun metropolivaltuuston tärkeyttä – valtuustossa tulisi päättää kuntarajat ylittävistä asioista kuten joukkoliikenteestä, maankäytöstä ja kaavoituksesta. Metropolihallinolla on mahdollisuus vähentää kuntien välistä kilpailua vetovoimaisuudesta ja kehittää alueen kilpailukykyä sekä vähentää räjähdysmäisesti kasvavaa eriarvoisuutta.

”Meillä ei ole enää aikaa odotella kuntien yhteen liittymistä. Nyt on viimeinen hetki tehdä ratkaisuja kuntien välisestä yhteistyöstä”, Kukkola kiteyttää.

Jussi Kukkola

kukkola.jussi@gmail.com