Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Uudenmaan Demarinuoret: Nuorisovaltuustoja ei saa unohtaa kuntauudistuksessa!

Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Uudenmaan Demarinuoret: Nuorisovaltuustoja ei saa unohtaa kuntauudistuksessa!

Julkaistu: 08.04.2013 klo 21:53
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Uudenmaan Demarinuoret vaatii hallitusta kiinnittämään huomiota nuorisovaltuustojen asemaan kuntauudistusta toteutettaessa. Nuorisovaltuustojen asemaa tulisi vahvistaa uusia suurempia kuntia luotaessa, muun muassa turvaamalla uusien kuntien nuorisovaltuustoille omat budjetit.

”Nuorten kuulemisen tulee olla vaivatonta ja tehokasta myös uusissa suuremmissa kunnissa. On olemassa vaara, että uudet suurkunnat eivät pysty nykyiseen tapaan ylläpitämään toimivia nuorisovaltuustoja. Kuntauudistuksessa tulisi huomioida erityisesti nuorisovaltuustojen rahoituspohja ja osallisuus päätöksentekoon”, Uudenmaan Demarinuorten puheenjohtaja Juha Häkkinen linjaa.

Uudenmaan Demarinuoret pitää nuorisovaltuustoja nuorten kuulemisen kannalta välttämättömänä osana kunnan toimintaa. Uudet suurkunnat, joita Uudellemaalle ollaan muodostamassa vaativat myös vahvempia nuorisovaltuustoja, joita kuunnellaan aktiivisesti päätöksenteossa.

”Nuorisovaltuustot eivät ole vain tapa tavoittaa nuoret, vaan myös väylä lisätä kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin. Nuorisovaltuustot ovat hauska ja vaivaton tapa innostua ja kiinnostua yhteiskunnasta ja ympäröivästä maailmasta”, Uudenmaan Demarinuorten varapuheenjohtaja Jussi Kukkola toteaa.

Lisätiedot:

Juha Häkkinen