Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Uttalande från FSD:s fullmäktigemöte

Pressmeddelande.
Publicerad: 20.04.2013 kl. 17:10
Utgivare: SDP Tiedotus

Uttalande från Finlands svenska socialdemokraters fullmäktigemöte i Tammerfors 20.4

Socialskyddet viktigt

Under ekonomiskt svåra tider är regeringens otacksamma uppgift att fördela knapphet. Regeringen har tvingats anpassa ekonomin och omprioritera utgifterna. Finlands svenska socialdemokrater är stolta över att regeringen inte skär i socialskyddet. Tvärtom har man klarat av att förbättra de mindre bemedlades situation.

Socialdemokraterna lovade i riksdagsvalet att grundskyddet höjs med 100 euro. Det löftet infriades i regeringens första budget. Vidare har regeringen gjort låginkomsttagarnas beskattning lindrigare, avskaffat arbetsmarknadsstödets behovsprövning och beslutat om att höja bostadsstödet. Det gör livet lättare för de svagaste i samhället.

I svåra tider ställs större krav på den politiska moralen. Varje ansvarsfull politisk rörelse måste inrama de viktigaste målsättningarna och stå på sig. Socialdemokraterna lovade rättvisesatsningar och ett nytt grepp i sysselsättningspolitiken, vilket blivit den röda tråden i regeringens arbete.

Stoppa fifflet

FSD gläder sig över att skatteverkets nya utredningsgrupp på 30 personer, som har till uppgift att ingripa mot skattefiffel, har redan samlat in 80 miljoner euro i skatteintäkter. Utredningsgruppen inledde sitt arbete ifjol och den granskar för tillfället 27 koncerners förehavanden. Investeringar i övervakningsverksamhet lönar sig.

Uppgifterna om att statliga företag utnyttjar skatteparadis är upprörande. Det är bra att SDP:s ministrar avkrävt förklaringar av de här företagen. Statliga företag ska inte ha något att göra med skatteparadis.

Finland uppskattas gå miste om fem miljarder euro i skatteintäkter varje år på grund av den gråa ekonomin och ekonomisk brottslighet. FSD vill också införa en omvänd moms för att få bukt med den gråa ekonomin. Omvänd momsskyldighet innebär att det i försäljningar av tjänster, som kan inbegripa en kedja underleverantörer, är köparen och inte säljaren momsskyldig. Systemet tillämpas redan inom byggbranschen.

SDP. För arbete och rättvisa.