Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Työrauhajärjestelmä vuotaa pahasti – uudistukset välttämättömiä

Teknologiateollisuus ry

Työrauhajärjestelmä vuotaa pahasti – uudistukset välttämättömiä

Julkaistu: 11.06.2014 klo 12:05
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n aloittama lakko on pysäyttänyt kaikki Suomen satamat aiheuttaen kymmenien miljoonien eurojen vahinkoja viennille. Välittömien häiriöiden lisäksi toimenpide rapauttaa kuvaa suomalaisten yritysten toimitusvarmuudesta. Venäläisen laivan ja sen henkilöstön väitetyt kiistat eivät saa olla syy suomalaisen teollisuuden toimitusten pysäyttämiseen.

Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtajan Risto Alangon mukaan tämänpäiväinen työtaistelu osoittaa konkreettisesti nykyisen työrauhalainsäädännön puutteet. "Nykysäännöt altistavat kiistoihin nähden kokonaan ulkopuoliset tahot työtaistelujen käyttäjien mielivallalle ja jättävät heidät vaille minkäänlaista oikeusturvaa työrauha-asioissa", Alanko toteaa.

"Suomalainen järjestelmä ei vastaa länsimaissa noudatettavaa käytäntöä. Asiaan on saatava korjaus sopimusjärjestelmän uudistamistyön yhteydessä", Alanko painottaa.

Lisätietoja: varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 55 prosentista Suomen viennistä ja 80 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 290 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.