Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Tutkimus: Puolet suomalaisista haluaisi alentaa autoilun promillerajaa

Tutkimus: Puolet suomalaisista haluaisi alentaa autoilun promillerajaa

Julkaistu: 16.07.2015 klo 12:38
Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Tutkimus: Puolet suomalaisista haluaisi alentaa autoilun promillerajaa
– poliisiylijohtaja Mikko Paatero ja Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi analysoivat tulosta SuomiAreenalla perjantaina

Tuoreen tutkimuksen mukaan liki puolet suomalaisista haluaisi laskea autoilun promillerajaa. Suomen Autokoululiitto ry:n (SAKL) TNS Gallupilla teettämän tutkimuksen mukaan 45,6 prosenttia suomalaisista haluaisi laskea promillerajaa.

Autoilun promilleraja on tällä hetkellä 0,5. Naapurimaissa Ruotsissa ja Virossa se on 0,2. Ahvenanmaa suunnittelee promillerajan laskua tuohon naapurimaiden lukuun, jolloin Suomessa olisi käytössä kaksi eri promillerajaa.

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi kommentoi tutkimuksen tulosta:

”Alkoholi ja liikenne eivät kuulu yhteen. Promillerajan lasku lisäisi liikenneturvallisuutta merkittävästi. Vakavat loukkaantumiset vähenisivät selvästi kuten myös kuolemaan johtaneet onnettomuudet. Lisäksi se olisi helppo ja halpa ratkaisu toteuttaa.”

”Riittävällä koulutuksella on mahdollista saavuttaa ennaltaehkäisevä vaikutus. Pakollinen mopokoulutus on hyvä esimerkki tästä. Se vähensi mopoilijoiden vakavien loukkaantumisten määrää yli 40 prosenttia.”

Liki puolet suomalaisista on tyytyväisiä nykyiseen promillerajaan. Vastanneista lähes puolet on kuitenkin promillerajan alentamisen kannalla:

Alentaisin nollalinjalle 23,3 %

Alentaisin jonkin verran 22,3 %

Pitäisin ennallaan 47,6 %

Nostaisin jonkin verran 4 %

Nostaisin merkittävästi 1,3 %

En osaa sanoa 1,5 %

Väestöaineisto koostuu 1000 haastattelusta. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on noin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero ja Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi analysoivat tutkimuksen tuloksia Porin SuomiAreenalla perjantaina. Torilavan tilaisuuden ’Oikeus ottaa vai olla turvassa – pitäisikö promillerajaa laskea?’ juontaa Tekir Oy:n hallituksen puheenjohtaja Harri Saukkomaa.

Aika: perjantai 17.7. kello 10.45
Paikka: Pori SuomiAreena, Torilava

Jarmo Jokilampi

0400 6363 97