Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » ”Turhat esteet pois”: Aivosairauksien tutkimuksella suurinvestointeja Suomeen

Biogen Finland Oy

”Turhat esteet pois”: Aivosairauksien tutkimuksella suurinvestointeja Suomeen

Julkaistu: 12.11.2015 klo 08:00
Julkaisija: Biogen Finland Oy

Lääketieteen tutkimuksessa piilee investointimahdollisuus, jonka täyttä potentiaalia Suomi ei ole vielä osannut hyödyntää. Aivosairauksien tutkimukseen investoidaan nyt vilkkaasti ympäri Eurooppaa, mutta Suomi ei ole houkutellut sijoituksia yhtä paljon kuin maassa oleva osaaminen antaisi edellytyksiä, arvioivat lääketieteen asiantuntijat.

Euroopan terveydenhoitokustannuksista jo neljännes kuluu aivosairauksien, kuten MS-taudin ja Alzheimerin taudin, hoitoon. Yksinään Suomessa aivosairauksien vuosittainen taloudellinen taakka oli 8,6 miljardia euroa jo vuonna 2010, ja väestön ikääntyessä kulut kasvavat entisestään. Samalla myös lääkeyhtiöt sijoittavat uusien hoitomuotojen kehittämiseen.

”Suomessa aivosairauksiin liittyvä tutkimus on kansainvälisesti korkeatasoista, henkilöstö ja potilaat motivoituneita ja yliopistosairaalat hyvin varustettuja. Silti merkittävimmät investoinnit tehdään muualle”, kertoo biolääkeyhtiö Biogen Finlandin toimitusjohtaja Marco Hautalahti.

Hautalahden mukaan suurimpana syynä ovat Suomen itse asettamat esteet. Lupaprosessit ovat monimutkaisia ja korvattavuuden saaminen uusille lääkkeille on selvästi hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa. Samalla huippututkijoidemme osaamista ei markkinoida maailmalla tarpeeksi.

”Moniko suomalainenkaan tietää, että esimerkiksi biopankkilakiamme pidetään maailman edistyneimpänä?” Hautalahti kysyy.

Euroopassa lääketeollisuus investoi tutkimukseen ja tuotekehitykseen 30 miljardia euroa vuosittain. Tästä noin 250 miljoonaa sijoitetaan Suomeen. Lääketeollisuus ry:n arvion mukaan määrä voitaisiin jopa kaksin- tai kolminkertaistaa, jos investointiedellytykset olisivat kunnossa.

”Turhat esteet on poistettava tutkimuksen tieltä. Investoinnit aivosairaustutkimukseen ovat investointeja koko Suomen hyvinvointiin, sillä ne tuovat mukanaan myös verotuloja, uusia innovaatioita ja tehokkaampaa hoitoa”, Hautalahti korostaa.

Aivosairauksista ja lääketieteen investoinneista keskustellaan tänään 12.11. Helsingin yliopistolla järjestettävässä symposiumissa ”Aivosairaudet – Miksi investoida Suomeen?” Tilaisuuden järjestävät Biogen, Helsingin yliopisto, Lääketeollisuus ry ja Herantis Pharma.

Lisätiedot:

Marco Hautalahti

toimitusjohtaja, Biogen Finland Oy

marco.hautalahti@biogen.com

Biogen on yksi maailman erikoistuneimmista lääkeyhtiöistä ja maailmanlaajuinen bioteknologia-alan edelläkävijä, jonka vahvana fokusalueena on MS-tauti. Biogen Finland Oy:n tavoite on muuttaa MS-potilaan elämää paremmaksi ja auttaa suomalaista terveydenhuoltoa saavuttamaan huipputuloksia. Biogen perustettiin Sveitsissä vuonna 1978 ja se on maailman ensimmäinen itsenäinen biolääketieteen yritys. Suomessa se on toiminut vuodesta 1999.