Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Translaki uudistettava tällä hallituskaudella

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Translaki uudistettava tällä hallituskaudella

Julkaistu: 26.06.2013 klo 09:31
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat – SONK ry vaatii translakia uudistettavaksi vielä tämän hallituskauden aikana. Nykyisen translain vaatimukset naimattomuudesta ja lisääntymiskyvyttömyydestä sukupuolen vahvistamisen edellytyksinä ovat ihmisoikeuksien vastaisia.

- Lääketieteellisiä perusteita transihmisten steriloinnille ei ole. Transihminen voi olla vanhempi siinä missä kuka tahansa muukin, muistuttaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Nykyisessä sukupuolen vahvistamista koskevassa translaissa säädetään, että transsukupuolisen on oltava sekä steriloitu että naimaton ennen kuin sukupuolen virallistaminen voi tapahtua. Suomea on viime vuosina toistuvasti kehotettu poistamaan laista kyseiset, transihmisten ihmisoikeuksia loukkaavat kohdat.

- Rakkaus ei lopu, vaikka kumppani muuttaa fyysistä sukupuoltaan. On uskomattoman loukkaavaa vaatia ihmistä eroamaan puolisostaan, jotta hän voi olla oma itsensä, jatkaa puheenjohtaja Karlsson.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja@sonk.fi, 045 112 9299