Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Tiedote: Terveydenhuollon tulevaisuus huolestuttaa

Tiedote: Terveydenhuollon tulevaisuus huolestuttaa

Julkaistu: 19.07.2012 klo 14:57
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveydenhuollon tulevaisuus huolestuttaa

Kuntapäättäjät haluavat vaihtoehtoja kansalaisille

Kansalaiset ovat huolissaan terveyspalveluiden riittävyydestä ja laadusta tulevaisuudessa. Samoja kysymyksiä pohtivilla kuntapäättäjillä on selvästi halua lisätä potilaiden valinnanmahdollisuuksia sekä parantaa palveluiden saatavuutta.

Tänään 19. heinäkuuta julkistetun tutkimuksen mukaan 74 prosenttia kuntapäättäjistä on huolissaan terveyspalveluiden heikentymisestä omassa kunnassaan. Huoli tulevaisuudesta on olemassa riippumatta kunnan koosta.

Kyselyn mukaan jopa 87 prosenttia pitää tärkeänä, että potilailla on valinnanvapaus terveyspalveluiden käyttäjinä. Vahva kannatus kertoo päättäjien halukkuudesta antaa potilaille valinnanvapautta ja mahdollisuuksia päättää itse, mistä palvelunsa hakevat. Terveyspalveluiden hankkimiseen tarkoitetut palvelusetelit ovat yksi keino tarjota kuntalaisille valinnanmahdollisuuksia.

Kuntapäättäjät arvioivat lääkäripalveluiden saatavuuden ja jonotilanteen heikoimmiksi osa-alueiksi kuntien terveyspalveluissa. 40 prosenttia vastanneista virkamiehistä kertoi, ettei heidän kunnassaan seurata lääkäripalveluiden saatavuutta, vaikka terveydenhuoltolaki sitä vaatii. Laadun seurannassa onkin monessa kunnassa parantamisen varaa.

Keinoja parantamiseen löytyy

Kuntapäättäjillä on selvästi halua parantaa terveydenhuollon tulevaisuuden näkymiä, ja myös ratkaisuja tilanteen parantamiseen tiedostetaan. Jopa 70 prosenttia vastaajista hyödyntäisi palvelusetelijärjestelmää nykyistä laajemmin. Tärkeimpinä kehityskohteina julkisissa terveyspalveluissa kuntapäättäjät pitävät osaavan terveydenhuollon henkilökunnan riittävyyttä sekä alueellista tasa-arvoa terveydenhuollon palveluiden saavuttamisessa.

Keväällä tehdyssä tutkimuksessa haluttiin selvittää kuntapäättäjien ajatuksia terveyspalveluiden tulevaisuudesta kunnissa. Tutkimukseen kutsuttiin kunnanvaltuutettuja, kunnanjohtajia sekä kunnan terveystoimen virkamiehiä. Kyselyyn osallistui yhteensä 1420 kuntavaikuttajaa ympäri Suomen. Tutkimuksen teettivät Terveyspalvelualojen Liitto ry, Lääkäripalveluyritykset ry ja Terveydenhuollon palvelutuottajat ry ja sen toteutti Aula Research Oy.

Terveyspalvelualan Liitto

puheenjohtaja Yrjö Närhinen, puh. 050 467 7500

Lääkäripalveluyritykset ry

toiminnanjohtaja Ismo Partanen, puh. 040 518 5799

Terveydenhuollon palveluntuottajat ry

toiminnanjohtaja Tuomas Nurmela, puh. 040 542 0009

Terveyspalvelualan Liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö.  Liitto edustaa voimakkaasti kasvavaa palvelutoimialaa. Liittoon kuuluu noin 200 terveyspalvelualan yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Jäsenyritykset työllistävät lähes 24 000 terveydenhuollon ammattilaista noin 300 paikkakunnalla.

LPY on lääkäripalveluja tuottavien yritysten elinkeinopoliittinen edunvalvontajärjestö. Jäsenistöön kuuluu edustava joukko yksityisiä lääkäri-, hammaslääkäri-, sairaala-, laboratorio- ja kuvantamispalvelutoimintaa harjoittavia yrityksiä. Yksityistä sektoria edustava LPY haluaa turvata kansalaisille mahdollisuuden valita terveyspalveluidensa tuottajan ja lääkäreille vapaan ammatinharjoittajuuden.

Terveydenhuollon palveluntuottajat ry on alan yritysten perustama yhdistys, jonka tarkoituksena on lisätä yleistä tietoisuutta ostopalveluna tuotetuista kunta-rahoitteisista palveluista sekä taata yksityiselle ja julkiselle palvelujen tuottamistavalle tasa-arvoinen asema.