Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Tiedote: SDP:n Kansanedustaja Tuula Peltonen: Oppimiseen innostaminen ennalta ehkäisee koulupudokkuutta

SDP-ALUEET

Julkaistu: 28.02.2015 klo 18:09
Julkaisija: SDP-ALUEET

Kansanedustaja Tuula Peltonen (sd.) on iloinen opetusministeri Krista Kiurun viime päivinä tuomista uutisista opetustoimelle. Vasta muutama päivä sitten tuli tieto, että ministeri Kiuru antaa 10 miljoonaa euroa haettavaksi kunnille vaativaan erityisopetukseen ja mm. koulunkäynninohjaajien palkkaamiseen. Tämä oli todellinen riemu-uutinen erityistä tukea antaville kouluille.

Tänään ilahduttaa opetusministeri Kiurun antamat 17 miljoonaa, jotka julistetaan haettavaksi esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämiseen. Tällä rahalla koulut voivat edistää pedagogista ICT:n käyttöä, panostaa oppimismotivaation lisäämiseen, ennalta ehkäisemään oppimisvaikeuksia sekä koulun ja kodin välisen yhteistyön ja kouluviihtyvyyden lisäämiseen.

- Lapsemme ja nuoremme koulussa viihtymiseen ja oppimaan motivoitumiseen on erittäin tärkeää keskittyä. Näen, että opetuksen järjestäjillä on nyt hyvä tilaisuus mm. erilaisten vanhempien kanssa yhteistyönä tehtävien projektien kautta innostaa ja osallistaa perheet ja oppilaat oppimisen uusiin mahdollisuuksiin, menetelmiin ja välineisiin. Näillä toimilla ennalta ehkäisemme parhaiten oppimisvaikeuksia ja koulupudokkuutta, toteaa Peltonen.

Avustusten hakemisen määräaika on 16.3.2015. Peltonen toivoo koulujen tarttuvan ripeästi tähän mahdollisuuteen ja hakevan avustusta.

Tuula Peltonen
Kansanedustaja