Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » THL:n esityksessä hyvä suunta kohti potilaslähtöisyyttä

THL:n esityksessä hyvä suunta kohti potilaslähtöisyyttä

Julkaistu: 04.10.2013 klo 12:59
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkisti oman esityksensä terveydenhuollon rahoituksen uudistamisesta. Esityksen myötä Suomessakin päästään kohti Euroopassa ja muissa Pohjoismaissa jo aiemmin esiin nostettua potilaslähtöisyyttä.

– Valinnanvapauden lisääntyminen terveydenhuollossa on erinomainen edistysaskel. Valinnanvapauden avulla voidaan edistää perusterveydenhuollon laadun kehittymistä, kun tuottajat saadaan kilpailemaan asiakkaista laadulla, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

– THL:n esittämä tuottajakunnan monipuolistaminen on olennainen osa valinnanvapauden lisääntymistä – aito valinnanvapaus toteutuu vain sillä, että on myös aidosti valinnanvaraa, eli riittävästi tuottajia, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen

Tuottajat tulee asettaa keskenään samalle viivalle, kuten THL:kin toteaa.

– Tältä osin toteutukseen tarvitaan vielä konkretiaa, arvioi Hirvonen.

Työterveyshuollon roolin keskittäminen ennaltaehkäisevään toimintaan sen sijaan herättää kummastusta.

– Työterveyshuolto on järjestelmämme toimiva osa, ja on omituinen ajatus, että järjestelmän kehittäminen aloitettaisiin toimivan osan purkamisesta. Olennaista on nostaa koko järjestelmä nyt toimivan osan tasolle, Hirvonen toteaa.

– Muistioon sisältyvä ajatus vain työperäisten sairauksien hoitamisesta työterveyshuollossa on vanhanaikainen. On tärkeää hoitaa työkykyyn vaikuttavia sairauksia, jotta työurat pitenevät. Kansantaudeista aiheutuu merkittäviä kustannuksia eläköitymisen johdosta, huomauttaa Hirvonen.

THL esittää Kela-korvausten suuntaamista perusterveydenhuollon järjestäjille nopealla aikataululla. Esitys on täysin irrallinen muusta esityksestä.

– Ei Kela-korvauksia kannata siirtää nykyiseen järjestelmään, koska valinnanvapaus ei vielä sparraa järjestelmää kehittymään ja Kela-korvauksen suhteellisen pienet rahat menisivät käytännössä julkisen palvelutuotannon tilkkeeksi valinnanvapauden lisääntymättä, ihmettelee Hirvonen.

– Kela-korvaus on tällä hetkellä järjestelmässämme valinnanvapautta lisäävä elementti. Se on veronmaksajien näkökulmasta myös erittäin kustannustehokas, ja vie painetta hoitojonoista. Tämä yksittäinen esitys toimisi täysin THL:n esityksen kokonaisideaa vastaan, Hirvonen linjaa.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, puh. 040 588 0841, merja.hirvonen@terveyspalvelut.fi

Terveyspoliittinen asiantuntija Suvi Aherto, puh. 050 349 6121, suvi.aherto@terveyspalvelut.fi

Terveyspalvelualan Liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 200 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Jäsenyritykset työllistävät lähes 24 000 terveydenhuollon ammattilaista noin 300 paikkakunnalla.