Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Tekesin ja ulkoministeriön BEAM-ohjelma tuo kestävää kasvua Suomeen ja kehitysmaihin

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 18.11.2014 klo 17:00
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tekes ja ulkoasiainministeriö käynnistävät ensi vuoden alussa viisivuotisen BEAM – Business with Impact -ohjelman. Tavoitteena on saattaa yhteen suomalaisia ja kehitysmaiden toimijoita synnyttämään uutta innovatiivista liiketoimintaa ja kehitysvaikutuksia kohdemaihin. Ohjelma julkistettiin 18. marraskuuta Slush-tapahtumassa Helsingissä.

BEAM on Tekesin ja ulkoasiainministeriön ensimmäinen yhteinen Team Finland -ohjelma ja samalla uudenlainen työkalu kehitysyhteistyöhön ja bisneslähtöiseen innovaatiotoimintaan. Tavoitteena on saada yritykset kehittämään yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa innovaatioita, jotka lisäävät hyvinvointia köyhissä maissa. Samalla ohjelma synnyttää kestävää liiketoimintaa sekä Suomeen että kehitysmaihin.

"Kehitysongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan kestäviä ratkaisuja sekä yhteistyötä. BEAM on uudenlainen mahdollisuus löytää kehitysyhteistyön kautta innovaatioita, joista hyötyvät sekä kehitysmaat että suomalaiset", sanoo kehitysministeri Sirpa Paatero.

Ohjelman kokonaisvolyymi on 50 miljoonaa euroa, josta Tekesin ja ulkoasiainministeriön rahoitus on noin 50 prosenttia. Toinen puoli rahoituksesta tulee yrityksiltä ja muilta toimijoilta.

"Kovin talouskasvu tapahtuu tällä hetkellä kehitysmaissa ja kehittyvissä maissa. Siksi myös suomalaisten yritysten kannattaa etsiä niistä aktiivisesti uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiselle”, sanoo Tekesin pääjohtaja Pekka Soini.

Ohjelmaan toivotaan erityisesti laajoja ekosysteemihankkeita, joissa voi olla mukana yrityksiä, tutkimuslaitoksia, kansalaisjärjestöjä ja mahdollisia muita toimijoita. Rahoituksen hakijan tulee olla suomalainen toimija, mutta kumppani tai esimerkiksi alihankkija voi olla kehitysmaasta. Keskeistä on, että yhteistyön avulla voidaan edistää yhteiskunnallista kehitystä ja synnyttää kestävää liiketoimintaa.

Yritykset voivat hakea rahoitusta koko ohjelman ajan 1.1.2015–30.9.2019, mutta ideoista voi tulla keskustelemaan jo nyt. Yliopistoille ja tutkimuslaitoksille tullaan järjestämään kohdennettuja hakuja.

BEAM – Business with Impact

Ohjelmapäällikkö Pia Salokoski, Tekes, puh. 029 50 55672, pia.salokoski(at)tekes.fi
Lähetystöneuvos Pertti Ikonen, ulkoasiainministeriö, puh. 0295 350926, pertti.ikonen(at)formin.fi

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi